Visreis Havferie Bergen Steven

IMG_7549Op veertien oktober vertrokken we voor een visvakantie met auto en boot naar Denemarken. Een uur na vertrek klapte er een auto op de boottrailer. De auto, boot, en trailer waren zwaar beschadigd en werden door de sleepdiensten afgevoerd. Zelf waren we wel geschrokken maar we hadden de klap zonder letsel doorstaan. Bij de berger maakten we vervolgens de schade op en pasten we onze plannen aan. We waren het er snel over eens dat nu nog ruim 800 km rijden, en vervolgens vissen zonder boot  niet de voorkeur had en dat we toch wel door wilden om te vissen.

Daarom hebben we direct contact gezocht met Cordes Travel en in het vervangende voertuig dat door de berger ter beschikking was gesteld werd tussen Utrecht en Amsterdam de bestemming gewijzigd in Bergen Noorwegen, maar dan per vliegtuig.  Met reisbescheiden, boardingpas, bevestiging huurauto en routebeschrijving van vliegveld naar de bestemming op de telefoon was het nog even passen en meten met de bagage maar eerder dan we op onze bestemming in Denemarken konden zijn zaten we die middag op een pracht locatie bij Magne Sande te Havferie (Bergen) Noorwegen. Een geweldig huisje met prachtig uitzicht en een fantastische boot stonden tot onze beschikking. Met het mooie weer er bij werd het vissen bijzaak!  Het haventje waar de boot ligt afgemeerd had een gebruiksinstructie nodig, evenals de besturing van de boot. Die werd die middag gegeven door Magne en nadat we conform de instructie hadden afgemeerd, en daardoor slaagden voor de spoedcursus, zijn we gaan eten en voorbereiden voor de volgende dag.

IMG_7540Op donderdag vijftien oktober zijn we ‘s ochtends vroeg uitgevaren. Direct naar een stek die Magnus ons wees op de kaart. Golven en wind stonden tegen elkaar in maar de Koolvis lag er gestapeld. Na een uurtje Koolvis ophalen naar stekken dicht bij de haven gevaren. Op dag één noteerden we aan het eind van de dag negen soorten vis. Dat is wel het mooie van vissen in Bergen, je weet nooit wat je ophaalt. Die dag vingen we kabeljauw, wijting, schelvis, koolvis, poon, lipvis, pollak, roodbaars en makreel. De makreel was nog volop aanwezig direct voor de haven en met twee worpen hadden we voldoende aas voor de rest van de dag. De pollak gebruikten we ‘s avonds voor de maaltijd.

Op vrijdag 16 oktober was het duidelijk rustiger geworden op zee. Op de stekken dicht bij de haven vingen we die dag weer goed. In totaal kwamen er die dag vier soorten vis bij, leng, lom, steenbolk en drie doornhaaien. Met het draaien van de wind vanuit het noorden liepen de vangsten duidelijk wel terug. Maar ja, met het nazomerweer en een watertemperatuur van 18°C  geen enkele reden om te somberen.

IMG_7529Op zaterdag 17 oktober eerst weer de stekken dicht bij de haven op zee aangedaan. Nadat de wind aantrok zijn we naar binnen gegaan. Tegen de steile helling vingen we in de luwte koolvis en schelvis tussen de 60 en 85 cm. We verplaatsten vervolgens nog naar stek 30. Daar lag het vol met visbootjes. Er zat hier veel koolvis van rond de 50-60 cm. Toen doodtij inviel was het over en keerden we terug naar de 1e stek. Daar vingen we nog een paar mooie koolvissen. Vervolgens keerden we terug naar de haven.

De rest van de week was vergelijkbaar qua vangsten, weersomstandigheden (strak blauwe luchten, weinig wind en rustige golfslag). Het was overwegend Koolvis (tot 85 cm) Schelvis (tot 75 cm) en een enkele Kabeljauw, Leng en Lom. Op de laatste dag was het opruimen, inpakken en aftanken. We konden bij de benzinepomp ook een hamburger downloaden, variërend van 160 tot 400 gram. Na zo’n dag op het water lust je wel wat (dachten we) dus we bestelden ze van de buitencategorie. Het is ons wel duidelijk waarom Mac Donalds hier nog geen voet aan de grond heeft gekregen. Voor deze burger had je eigenlijk ook vier handen en een rol keukenpapier nodig. De volgende dag zijn we ter compensatie goeddeels vegetarisch  doorgekomen.

Met de vis mee terug is het altijd weer passen en meten, vooral met de wat aangescherpte regels voor de afmetingen van handbagage, maar ook deze keer kwamen we weer precies uit.  Al met al hebben we weer echt een avontuur beleeft en zijn we, vooral door de hulp van Raffie en Linda letterlijk van regen in zonneschijn terecht gekomen. Nogmaals heel veel dank daarvoor Cordes Travel !!!,