Reisverslag Havoysund 2018 Hugo

Reisverslag Havoysund 2018

Havoysund - Hugo 11Periode 27/06/2018 tot 12/07/2018

Op 27/06/2018 ben ik samen met mijn reisgenoot Marc vanuit België met de wagen naar Schiphol vertrokken. Vooraf hadden we een parking gereserveerd op de parking Lang Parkeren. Prima online reservatiesysteem, netjes betaald, nog eens een herinneringsmail ontvangen voor het vertrek. Elke 10 minuten rijdt een shuttle bus langs die je met je bagage naar de vertrekhal van de luchthaven brengt. Kortom, geen zorgen over waar parkeren of sjouwen met de bagage. Ideaal !

Prima vlucht van Amsterdam naar Oslo en daarna door naar het Radisson Park Inn hotel voor overnachting. Wat een verrassing de volgend ochtend: een subliem, uitgebreid ontbijt stond ons op te wachten. Dat was een overnachting waard ! Veelbelovend voor het verder verloop van onze reis.

Van Oslo ging het naar de luchthaven in Alta. Goed aangekomen en dan was het uitkijken naar de bus voor onze eindbestemming. Een busrit van +/- 3 uur lijkt lang maar dat vergeet je zo wanneer je door dat fantastische landschap rijdt : adembenemende panorama’s, kronkelende wegen langs fjorden en bergketens met af en toe een stop voor overstekende rendieren. Natuurliefhebbers kunnen hier niet genoeg van krijgen.

Aankomst in Havoysund en weerzien met Douglas die we reeds leerden kennen op de Cordes Traveldag. Spontane kerel die onze verblijfplaats aanduidde. ’s Avonds een briefing wat er de komende dag voorzien was met rondleiding in hotel, eetgelegenheid, fileerplaats en ligplaats boten. De drie gidsen, stuk voor stuk behulpzame jongens, waren onze captains van de guiding boat gedurende deze 14-daagse visreis. Professionals die met hun zware boot behendig over het water gleden, soms met een maximum snelheid van 70 km/u.  Ook dat was part of the adventure. Wij hadden dus 2 plaatsen op de guiding-boot (visgids-boot) geboekt, waardoor we 14 dagen lang een visgids aan boord hadden en we zelf niet hoefde te varen.

Havoysund - Hugo 12En dan het weer. Als Belgen zijn we wat gewoon. De eerste 2 dagen druilerig en koud maar voor de visvangst geen probleem. Vlug kwamen de eerste kabeljauwen aan boord, soms wat schelvis en enkele zeewolven en redelijke wat leng en koolvis. Deze vangsten werden gesorteerd en velen werden weerhouden om te fileren en in te vriezen voor het thuisfront. Uiteraard dachten we ook aan onze hongerige magen: een stevige portie verse vis lag ’s avonds te bakken in onze pan. Overheerlijk !

Nadien volgende een weersverbetering voor de rest van ons verblijf wat toeliet op de heilbot te gaan naar de verre stekken.  Onze foto’s zijn getuigen van het prachtige resultaat zowel van de vangst als van de omgeving. Unieke ervaring, wat een vechters die heilbotten en wat een schilderachtige, idyllische omgeving. “Jurgen, die dag roodbaarsvissen met jou als gids vergeten we nooit!”  Tot 250m diep vissen en wat een resultaat: roodbaars tot 6 kg wat ons ’s avonds weer mooie filets gaf. Die avond genoten we van het King-Krabfestival; wat een innerlijke voldoening!

Duizenden zeevogels zwermden over het water tijdens het vissen aan de Noordkaap: papegaaiduikers, zeekoeten en alken.  Op een bepaald moment dook een zeearend uit het niets, naar een vis die de schipper in het water gooide. Sensationele beleving om die majestueuze vogel van zo dichtbij te kunnen bewonderen.

Havoysund - Hugo 2De dagen vlogen zo voorbij en onze diepvrieszak was gevuld met 20 kg mooie verpakte filets voor de familie. Onze terugreis werd voorbereid. Onze visuitrusting hebben we goed verpakt in Havoysund laten staan in de opslag. In 2019 keren we immers terug voor een volgende 14-daagse vis reis (reeds gereserveerd bij Cordes Travel !).

Dan de terugreis naar België:  met de bus terug naar Alta. Bagage keurig ingecheckt in Alta voor onze vlucht naar Oslo. Vervolgens naar Schiphol.

Maar dan de ontgoocheling aan de bagageband in Schiphol. De bagage van mijn reisgezel kwam netjes aangerold. Mijn reiskoffer en reistas waren niet op de vlucht. Wat volgde waren een reeks van onprettige ervaringen, invullen van formulieren verloren bagage, piekeren over mijn prijzige reel die zich in de koffer bevond, bang afwachten. Maar ook, wat met de ingevroren vis? Ontdooid en bedorven ?  Oneindig veel telefoons gepleegd om de bagage op te sporen, van het kastje naar de muur gestuurd, enzoverder. Onbegrijpelijk hoe het personeel vd luchthaven dat verantwoordelijkheidsgevoel missen en er kunnen voor zorgen dat er geen happy end komt aan een voor ons super geslaagde reis.

Havoysund - Hugo 3Wat volgt is comedy op zijn best :uiteindelijk na 3 dagen kreeg ik een telefoontje uit Zurich met de melding dat een bagagestuk van mij zich daar bevond en een vreselijke geur verspreidde. Ik gaf opdracht de reistas daar te vernietigen. De vis was sowieso niet meer eetbaar.  Uiteindelijk na 5 dagen, in het vroege ochtenduur, een telefoon uit Zaventem dat de 2de koffer daar was aangekomen, de geur niet was te harden, en onmiddellijk moest afgehaald worden. We zijn spoorslags met de wagen naar de luchthaven in Zaventem vertrokken. Stel je de verbijsterde gezichten voor van de wachtende passagiers toen we met onze stinkende koffer in de luchthaven rondreden. Thuisgekomen alles vernietigd en naar het containerpark gebracht.  Einde verhaal. Maar het mooie is dat mijn reisgezel spontaan zijn eigen vangst met mij heeft gedeeld.  Fantastische vriend !

Beste Linda en Raffie, bedankt nogmaals voor de feilloze organisatie van de reis. Jullie valt hierover niks te verwijten en we weten dat zo een reiseinde jullie ook gek zou maken.

We kijken opnieuw uit naar volgend jaar, op dezelfde bestemming, met 4 kameraden en hopelijk met een goede afloop.

Groeten van Hugo en Marc

Havoysund - Hugo Havoysund - Hugo 7 Havoysund - Hugo 1 Havoysund - Hugo 2 Havoysund - Hugo 4 Havoysund - Hugo 5 Havoysund - Hugo 8

Havoysund - Hugo 9 Havoysund - Hugo 10 Havoysund - Hugo 11 Havoysund - Hugo 12 Havoysund - Hugo 13 Havoysund - Hugo 3 Havoysund - Hugo 6