Penn Nappstraumen Festival 2017 Jeroen

Penn Nappstraumen Festival 2017

Nappstraumen Lofoten - 2REISVERSLAG NAPPSTRAUMEN (LOFOTEN)

Woensdagochtend 31 mei 2017 was het eindelijk zover. Mijn eerste keer zeevissen en dan nog wel in Noorwegen! Via Nanno Spijker had ik al veel verhalen over het visparadijs Noorwegen gehoord en het was voor mij de hoogste tijd dat zelf eens mee te maken, uiteraard werd er via Cordes Travel de hele visreis geboekt. Eerst maar eens gegoogeld op de Nappstraumen in de Lofoten. Volgens insiders één van de beste stekken in Noorwegen. Op de plaatjes zag het er al indrukwekkend uit. Wat deze reis extra bijzonder maakte is dat het ook om een Penn Festival ging met alleen maar Nederlanders en Belgen uiteraard onder deskundige begeleiding van Raffie en Linda! Kortom alle ingrediënten om veel vis te vangen. Alvorens ik ook echt mee mocht moest ik in Nederland nog even door de ballotagecommissie bestaande uit Nanno, Robért Huizinga en Peter Huizinga. Zij hebben allemaal jaren ervaring op de wateren in en rond Noorwegen. Na even een aantal ‘colaatjes’ te hebben weggetikt heb ik hun weten te overtuigen.

Nappstraumen Lofoten - 11De reisdag
Om 4.15 stonden de heren bij mij in Groningen op de stoep. De vroege rit naar Schiphol verliep voorspoedig en na de nodige visverhalen stonden we om 7.30 in de vertrekhal en waren ruim op tijd voor onze vlucht naar Oslo. In Oslo aangekomen hoefden we in tegenstelling tot voorgaande jaren geen koffers op te halen en opnieuw in te checken voor de binnenlandse vlucht naar Narvik. Dit was een nieuw systeem. Dat ook de mensen die werkzaam waren op de luchthaven nog niet volledig aan het nieuwe systeem gewend waren hebben twee van onze collega vissers Pieter en Karel aan den lijve ondervonden. Een tweetal van hun koffers waren min of meer ‘zoek geraakt’ op de luchthaven en hen werd verzocht opnieuw in te checken bij de douane. Aangezien het vliegtuig op het punt stond om te vertrekken was daar  geen natuurlijk helemaal geen tijd voor. Na een flinke sprint konden ze gelukkig nog mee in het vliegtuig. De koffers zijn uiteindelijk een dag later alsnog nabezorgd zodat ook beide heren de beschikking hadden over al hun spullen, mede dankzij de inzet van Raffie en Linda.

Na een binnenlandse vlucht van anderhalf uur kwamen we aan in Narvik. Wat mij direct opviel was die adembenemende omgeving met witte bergen. Nanno verzekerde mij dat het alleen maar mooier zou worden. Wat volgde was een busrit door de prachtige natuur van Noorwegen (rendieren en zelfs een eland gespot). Na nog even een gedwongen stop met een auto in de vangrail en een traumaheli op de weg konden we onze reis naar de Nappstraumen voortzetten. We kregen nog even de gelegenheid om boodschappen te doen in een supermarkt in Svolvaer en uiteindelijk arriveerden we rond 23.30 op onze stek in de natte sneeuw.

Nappstraumen Lofoten - 19Accomodatie
De huisjes zijn vrij eenvoudig, maar al het noodzakelijke is aanwezig en je voelde je direct vertrouwd met de omgeving. Een drooghok voor de vispakken, een vriezer om gevangen vis in te vriezen en een klein viswinkeltje waar je de nodige materialen kunt aanschaffen. Dus meer dan voldoende. Overigens waren de nieuwe accommodaties, met 4 slaapkamers en alle splinternieuw, in aanbouw en in 2018 ook te huren. Ga hiervoor naar de site van Cordes Travel >> Nappstraumen.

Materialen
Als hengel gebruikte ik een Penn Regiment Seaspin 50 gram spinhengel. Te licht materiaal hoor ik veel mensen… dat viel in de praktijk 100% mee, zo zou later blijken. Verder gebruikte ik een Penn HSX 50/150. Twee hengels die beschikken over een goeie actie. Daarop waren diverse Penn molens gemonteerd zoals de de Penn Spinfisher, de Penn Conflict en de Penn Clash in het type 5000/5500 of 6500. Belangrijk is om hengel en molen goed op elkaar af te stemmen zodat dit als geheel comfortabel in de hand ligt. Je bent namelijk de hele dag intensief bezig en zelf vis ik dan liever wat lichter. Verder bestond mijn uitrusting uit een volle koffer met allerlei gummi-staarten als sandeels, cudbaits, slim jim en craizy daisy met verschillende loodgewichten tussen de 100 en 150 gram. En dan onze 23,5 ft Arronet boot met 150pk. Wat een geweldige visboot is dat, snel, veilig en veel ruimte en plek om te vissen en heel erg stabiel en bovendien voorzien van gps en fishfinder en dieptemeter.

Nappstraumen Lofoten - 15Vissen
Op donderdag (visdag 1) werd iedereen om 9.00 verwacht voor informatie in het grote huisje van Raffie en Linda. We kregen informatie en tips van onze visgidsen Henric en Victor. Uit dank werden ze overladen met overheerlijke stroopwafels die dankbaar in ontvangst werden genomen. In deze vakantie leer ik alles over windsnelheden en meters per seconden. Aangezien wij daar vandaag mee hadden te maken besloten we om in het fjord te gaan vissen. Al gauw haakte ik mijn eerste kabeljauw. Na een aantal driften besloten we het in het zuiden te proberen. De drift begon steeds bij een paal die een ondiepte markeerde en zo dreven we steeds af naar zee. Al gauw werden diverse kabeljauwen gehaakt en ving Peter een geweldige Polak. Dit was een superstek. Robért ving zijn eerste koolvissen aan de Penn Regiment Popping. Wat een geweldige actie heeft deze hengel en wat zijn die koolvissen sterk. Die wilde ik natuurlijk ook graag vangen.

Ik besloot een blauwe sandeel aan mijn 50 grams spinhengel te bevestigen en ineens was het raak of toch niet.. bodem. Nee, het bewoog. Wat volgde was een minutenlange dril, waarbij de slip van de Penn Conflict 5000 behoorlijk werd getest. De jongens geloofden nog steeds dat ik aan de bodem vast zat totdat ineeens een grijze schim onder de boot opdoemde. Hun kennersogen zagen al gauw dat het om een reus van een kabeljauw ging. Rustig uitdrillen en perfect geland door de heren. 120 cm schoon aan de haak, mijn vakantie kon nu al niet meer stuk. Wat een beest en mooi weer laten zwemmen! Vervolgens nog koolvisjes gevoerd aan onze zeearend om daarna met een voldaan gevoel terug te keren naar ons bivak. Wat een geweldige eerste dag, die we afsluiten met een heerlijke bord bami.

Nappstraumen Lofoten - 3Vrijdag (visdag 2) besluiten we op heilbot te gaan vissen in het fjord. Het is wederom te winderig om de zee op te gaan en dichtbij ons bivak zijn goeie heilbotstekken. Helaas weet alleen Peter een heilbot van ongeveer 80 cm te vangen. Wel veel volgers maar geen aanbeten. We besluiten op tijd terug te gaan en vroeg te gaan slapen aangezien die nacht de wind zou gaan liggen.

Zaterdag (visdag 3) om 03.30 uitgevaren om de zee op te gaan. Het werd een marathonsessie. Om 18.00 waren we terug in het bivak. Daartussen hebben we een geweldige visdag gehad. Kabeljauw, koolvis, pollak, lom en natuurlijk schol en schar in de schollenbaai. Daar leek het wel de spaanse kust. Peter maakte van de mogelijkheid gebruik om in de zon een heerlijk dutje te doen op onze voorplecht. Ook daarvoor leent de Arronet boot zich uitstekend.

Zondag (visdag 4) zijn we door de harde wind gedwongen om het fjord te vissen. We besloten wederom op de heilbot te gaan, maar op een aantal volgers na, geen aanbeten. Niet meet dood aas, cutbaits, sandeels en de slim jim. Toen kregen we ineens een bericht dat er orca’s gespot. Zonder twijfelen vol gas er naar toe en het was even goed zoeken, maar toen ik vogels zag bij de rotsen zag ik ineens de rugvin van een orca. Heel voorzichtig hebben we ze benaderd en uiteindelijk de boot stationair laten drijven. De orca’s zwommen onder de boot door, wat een gaaf gezicht was dat en wat zijn ze snel. Het was een groep van circa 6 tot 8 dieren. Super en bijzonder om mee te maken!

Nappstraumen Lofoten - 14Op maandag (visdag 5) konden we niet naar open zee. We kiezen ervoor om weer naar zuid te gaan. Het was een heerlijk warme dag, maar het vissen was matig. De weersvoorspellingen gaven aan dat de wind ’s avonds na 21.00 zou gaan liggen dus besloten we op tijd terug te gaan om even te eten (overheerlijke gepaneerde vis van Maurits) en daarna om 21.30 weer de zee op te gaan. Een goede beslissing zou achteraf blijken. Man, wat hebben we die nacht goed gevangen en superdriften gehad. Mister Kabeljauw himself Nanno (hij lijkt er stiekem ook wel een beetje op) ving ze aan de lopende band, terwijl Peter, Robért en ik Koolvissen bij de vleet vingen afgewisseld met een kabeljauw en een verdwaalde lom.

Nanno kreeg uiteindelijk wel een heel zware “kabeljauw” aan de lijn. Na 10 minuten lag er dan ook een serieuze heilbot van 106 cm in de boot. Wat een bijzondere vissen zijn dit. Na een paar mooie platen gauw weer terug gezet. Rond 8.30 ’s dinsdagochtend zetten we de terugreis in naar het bivak. De wind begon aan te wakkeren en dit bleek perfect getimed. Mooi de vis fileren, alles schoonmaken en vervolgens het bed in. ’s Avonds de prijsuitreiking bij Peppes Pizza van dit geweldige evenement mogelijk gemaakt door Raffie en Linda en Penn! Bedankt jongens!

Nanno, Robért, Peter, ik heb van het begin tot het einde van dit visavontuur genoten. De natuur is zo mooi. Jan van Genten, zeearenden, bruinvissen, elanden, rendieren en orca’s zo maar even een aantal dieren die ik hier gespot heb. Die diepblauwe zee en die groene bergen met witte toppen, het is één grote beleving en dan ook nog die joekels van vissen. GEWELDIG. We hebben veel lol gehad en ondanks het winderige weer toch goed gevangen. Het kan altijd beter, maar daarom weet ik 1 ding zeker. Noorwegen ik kom zeker terug en dan uiteraard wéér via Cordes Travel, want dan weet ik zeker dat alles goed geregeld is !!

Groetjes Jeroen

Nappstraumen Lofoten - 1 Nappstraumen Lofoten - 2 Nappstraumen Lofoten - 3 Nappstraumen Lofoten - 4 Nappstraumen Lofoten - 5 Nappstraumen Lofoten - 6

Nappstraumen Lofoten - 7 Nappstraumen Lofoten - 8 Nappstraumen Lofoten - 9 Nappstraumen Lofoten - 10 Nappstraumen Lofoten - 11 Nappstraumen Lofoten - 12 Nappstraumen Lofoten - 13

Nappstraumen Lofoten - 14 Nappstraumen Lofoten - 15 Nappstraumen Lofoten - 16 Nappstraumen Lofoten - 17 Nappstraumen Lofoten - 18 Nappstraumen Lofoten - 19 Nappstraumen Lofoten -