Penn IJsland Festival Seawolves 2014

Seawolves-2014 35

19 tm 26 Augustus 2014 Sudavik IJsland

Het was weer zover. Na een jaar wachten, nieuw materiaal aanschaffen, beurzen bezoeken, verslagen lezen en natuurlijk de Cordes Travel dag zijn we weer terug in IJsland. Dit jaar met een afgeslankte groep van 4 man: Willy, Joel, Pedro en mijzelf (Coen). De weken voor vertrek hebben we de weersvooruitzichten in de gaten gehouden en deze zagen er goed uit. Zou het dan dit jaar zo zijn dat we meerdere dagen mooi weer hebben…

Minder dan een week voor vertrek laat een vulkaan op IJsland van zich horen. De Bárdarbunga-vulkaan is zeer actief en de schatting van het risico van een uitbarsting is verhoogd naar 4 op de schaal van 5. De dagen voor vertrek volgen we de nieuwsberichten en hopen we op het beste….

Seawolves-2014 14Dinsdag 19 augustus
07.00 uur. De dag van vertrek is aangebroken en de taxi staat klaar. Alle bagage is gewogen, verdeeld en ingeladen. Op naar Schiphol. Eenmaal op Schiphol aangekomen zijn we de eerste groep in de vertrekhal. Eerst komen Raffie en Linda aan. Vervolgens komen langzaam alle andere groepen aan. Naast een hoop bekende gezichten ook weer een hoop nieuwe gezichten voorbij zien komen. Dit jaar is van Berkley Jan van de Bovenkamp mee. Na het afgeven van de bagage, het inchecken was al door Raffie en Linda gedaan, door de douane en een hapje gegeten om vervolgens te boarden. Op naar IJsland!! Na een vlucht van een kleine 3 uur landen we in IJsland. Vanaf het internationale vliegveld in Keflavik op de bus naar het nationale vliegveld in Reykjavik voor de binnenlandse vlucht. De bagage gaat per busje en aanhanger naar Sudavik.

In Reykjavik stapten we op het vliegtuig, een Fokker 50, naar Isafjordur. Na een vlucht van 45 minuten landen we in Isafjordur. Tijdens de daling vlieg je laag door het fjord wat prachtige vergezichten oplevert. Vanuit de Isafjordur met de bus naar Sudavik. Om 22.15 uur. zijn we dan eindelijk in het huisje aangekomen. Het huisje is schoon en de bestelde boodschappen staan klaar. Samen met Willy de bootverzekering geregeld. Om 22.30 uur. komt de bagage aan. De visspullen gauw uitgepakt, klaar gezet en de hengels van reels, molens en voorslagen voorzien.

Seawolves-2014 10Woensdag 20 augustus
07.00 uur uit bed. Vandaag gaat het gebeuren de eerste visdag!! Vandaag zit het weer nog niet heel erg mee, de verre stekken op zee kunnen nog niet worden bevist vanwege de harde wind. Wij nemen daarom vandaag Henri de visgids mee aan boord, eens kijken wat we van hem kunnen leren. We zijn op stek 1 gestart met het vangen van aasvis. Vervolgens een paar driften gemaakt op zoek naar kabeljauw. Vanaf stek 1 zijn we doorgevaren naar stek 7. Hier hebben we uitleg gekregen over de manier van vissen door Henri. Tijdens meerdere driften vingen we mooie vissen en merkten we dat de techniek gebruikt door Henri echt goed werkte. We hebben leuke kabeljauw gevangen van 8 tot 15kg. op verschillende manieren en dieptes. Vanaf stek 7 zijn we tegen 18uur naar stek 1 gevaren om daar nog een paar vissen te vangen. Terug in de haven de eerste vangsten van de andere boten bekeken en bijgepraat.

Even gedoucht en door naar Amma Habby. Amma Habby is de plek om s’avonds  te zijn. Wij eten er elke avond en het is er één grote gezellige bende wanneer alle groepen er zijn. Er wordt over de vangsten en vistechnieken gepraat en wat gedronken. Om 21 uur de weging van de zwaarste vissen. Vandaag is de prijs gewonnen door Henri van de Kabeljoekels met een gewicht van 22,34kg, en 134cm.

Seawolves-2014 42Donderdag 21 augustus
De eerste echt mooie dag. Nauwelijks wind, een strakke blauwe lucht en een temperatuur van 10˚C… dit wordt een dag met vis. We hebben eerst de vis van gisteren gelost en de bakken weer van ijs voorzien. Met de nieuwe vistechnieken van de visgids vertrekken we naar stek 1. Eerst kleine koolvis gevangen welke we als aasvis gaan gebruiken. Vanaf stek 1 zijn we doorgevaren naar stek noord 6. Op een diepte van 40-70 meter moest het gaan gebeuren. Al tijdens de eerste drift vingen we mooie vissen. Na een paar mooie driften een flink kromme hengel voor Willy. Na een dril van 10 minuten een geweldig mooie vis!! Dit moet wel de 25kg. passeren. We vissen nog door en vangen vissen van 8 tot 20 kg. Aan het eind van de dag varen we terug naar de haven. Een aantal mannen uit België en de mannen van Profish hebben ook een hele mooie vis gevangen dus de weging wordt nog spannend. Om 21 uur bleek tijdens de weging dat de vis van Rick met 29,98kg. de zwaarste vis was. Op de tweede plaats Willy met 26,76kg. en op de derde plaats Lars met 24,40kg. Na de nodige foto’s zijn we bij Amma Habby gaan eten en vervolgens naar bed.

Vrijdag 22 augustus
Weer een mooie visdag. Wat bewolkt en wat meer wind dan gisteren maar een perfecte dag voor de stekken op zee. We zijn in één keer doorgevaren naar stek 6. Na een paar driften heeft Pedro een klapper aan de haak. Een mooie dril volgt en de vis kunnen we na 15 min gaffen. Wat een vis!! Na een uur vissen mag ik dan eindelijk ook het gevecht aan gaan met een zo blijkt grote vis. 10 minuten na het haken komt hij langs de boot. Niet zo groot als die van Pedro maar minstens zo mooi! De rest van de dag vissen we door op stek 6 om nog een aantal mooie meter vissen te vangen. Aangekomen in de haven blijkt dat onze vissen de grotere zijn van de boten. We zijn gaan douchen en hebben gegeten bij Amma Habby, Vandaag hebben we een IJslandse delicatesse op: walvis. Gebraden met frietjes erbij smaakte het weer heel goed. Een aanrader om eens te proberen. Na het eten, de weging. En jawel Pedro heeft de zwaarste vis. Met 28,86kg. een heel mooie vangst. Op de tweede plaats met 25,20kg. mocht ik zelf staan. En op de derde plaats Christ van Profish met een mooie 24kg. Na de foto’s de prijsuitreiking waarbij Pedro een mooie Penn Conflict 5000 molen heeft gewonnen. Iedere dag werd deze molen als dagprijs uitgereikt. Dit weekend vind in IJsland het Blueberry festival plaats. In een groot huis is live muziek en kun je wat drinken. De mannen van Robby Fish waren al aanwezig toen wij met Jan van de Bovenkamp aankwamen. Na wat rustige muziek hebben we nog een bandje met Rock muziek op het podium gehad. Het was een gezellige avond.

Seawolves-2014 6Zaterdag 23 augustus
Na een paar mooie dagen zat weer vandaag niet mee. Meer wind op zee waardoor we in het fjord zijn gebleven om te vissen. ‘s Ochtends voor het ontbijt hebben we gelost om vervolgens rustig aan te ontbijten en 9.30uur uit te varen. Zodra we de haven uit waren kregen we bericht over een walvis die was gespot. We zijn er naartoe gevaren. Bij aankomst zagen we een prachtige Bultrug zwemmen. Wat een vis!! We hebben met 2 boten rond de vis gedobberd en hele mooie foto’s en video kunnen maken. Een ‘once in a lifetime’ ervaring ten top!! De vis heeft een paar keer prachtig gerold en de lichte vinnen waren goed zichtbaar onder water. Na bijna een uur zijn we toch maar vertrokken om te gaan vissen. Het zat niet heel erg mee maar we hebben het weer gezellig gehad met z’n vieren aan boord. Omdat we ons ‘hoogtepunt’ van de dag wel hadden gehad zijn we om 15.00uur naar de haven terug gevaren. Even lekker gedoucht en vervolgens een bakkie koffie gedaan met Linda bij Amma Habby. Raffie en Jan waren inmiddels ook terug en zijn aangeschoven. Na een drankje en een hoop gezelligheid even wat gegeten. Vandaag staan de gehaktballen met aardappeltjes op het menu. We hebben deze dagen ervoor gekozen iedere avond bij Amma Habby te eten. Het eten is er echt super en je hebt er s’avonds een praatje met Raffie en Linda en de andere vissers. Een hele grote aanrader dus!! Na de weging van die avond zijn we met de groep van Robby Fish en Jan naar de laatste muziek avond gegaan hier in Sudavik. De live muziek klonk goed en het was een gezellig feestje met de IJslanders.

Zondag 24 augustus
De minste dag van de week. Na een avond gezelligheid vandaag uitgeslapen. Aan het eind van de ochtend zijn we bij Amma Habby wat gaan drinken. Vervolgens zijn we samen met een deel van de Kabeljoekels naar Isafjordur gegaan. Bij een pizzeria/snackbar/ijssalon hebben we een lekkere pizza en hamburger gegeten. Na het eten hebben we een rondje door Isafjordur gelopen. Leuke typische woningen en straatjes zijn we tegen gekomen. Gelijk maar even nog wat boodschappen gehaald en toen terug naar Sudavik voor de binnenkomst van de boten. De vangsten waren niet super bleek al gauw. Vandaag was Jan met de broers Teun en Albert op pad geweest. Met een mooie kabeljauw van 12,3kg. voor Albert wisten deze mannen de dagwinst binnen te slepen en dat met de huidige weersomstandigheden! Naast de kabeljauw werden vandaag een tweetal Zeeduivels op de kant gebracht. Dit blijven toch ook prachtige vissen om te zien.

Seawolves-2014 29Een aantal weken was de zogeheten ALS Ice Bucket challenge aan de gang op Facebook. Als team wilden we ook een nominatie uitbrengen, maar ja dan ben je wel eerst zelf aan de beurt! Op Facebook is het filmpje terug te vinden hoe ik de eer heb hieraan mee te doen. Als nominatie hebben wij Jan van de Bovenkamp opgegeven die dit zo snel doorhad dat hij binnen een uur er al klaar voor stond!! Op zijn beurt heeft hij Robby van Robby Fish hengelsport genomineerd. Tijdens een week als dit is het keer op keer weer lachen en gezelligheid en soms echt één grote gezellige bende. Na nog een paar biertjes zijn we naar bed gegaan. Nog even het verslag bijgewerkt en gauw gaan slapen. Morgen de laatste dag vissen alweer.

Maandag 25 augustus
Eerst de boot gelost en afgetankt om vervolgens even te ontbijten. Na het ontbijt gauw de boot op naar de eerste stek. Vandaag een dag met veel wind op zee. Stek zuid 6 is net te bereiken maar veel verder kunnen we niet gaan. We beginnen met wat aasvis te vangen op stek 1. Tijdens een paar driften een partij koolvis weten te vangen en zelfs al een paar kabeljauwen van een kilo of 8. Vervolgens door naar stek 5. Op de stek aangekomen wisten we al gauw wat kabeljauw te vangen. Geen hele grote vissen maar mooie maten die een leuk gevecht opleverden. We hebben nog geprobeerd om stek 6 te bereiken maar met de deining en golven van 3-4mtr. en de witte schuimkoppen op de golven hebben we dit vrij snel opgegeven, het moet natuurlijk wel leuk blijven…… Vanaf stek 5 hebben we de luwte van de bergen opgezocht op stek 2. Hier wisten we een paar mooie Roodbaarzen te vangen. Aan het eind van de middag zijn we teruggekeerd naar de haven. De boot hebben we deels opgeruimd en hengels en materiaal alvast deels meegenomen naar het huisje.

Seawolves-2014 39Even gedoucht, verslag bijgewerkt en vervolgens naar Amma Habby voor het eten. Vanavond een halve kip met friet op het menu!! Bij de weging bleek Robby van Robby Fish met zijn Zeeduivel de zwaarste vis te hebben en de dagprijs in de wacht te slepen. Omdat Robby gisteren is genomineerd voor de ALS Ice Bucket Challenge moest hij er vandaag aan geloven en op wat voor manier heeft hij dat gedaan! Hij werd letterlijk gedoopt met een heftruck en 500 liter ijs en water. Na het meemaken van Robby zijn doop was het tijd voor de uitreiking van de weekprijs. De winnaars zijn bekend! Met op de 3e plaats Willy met 26,7kg., op de 2e plaats Pedro met 28,8kg. en als winnaar Rick Sol van team Pro Fish met 29,98kg. Gefeliciteerd mannen!!

Ik had zelf de eer de 4e plaats te bekleden en onder mij op de 5e plaats de jongste deelnemer Lars Christiaens van 15 jaar met een vis van 24,4kg. Onze complimenten!! Na de uitreiking van de prijzen met alle groepen nog een biertje gedronken en vervolgens naar bed.

Seawolves-2014 24Dinsdag 26 augustus
De dag van vertrek is aangebroken. De boot voor de laatste keer gelost en weer getankt. Heel de boot schoongemaakt en de laatste hengels en spullen van de boot gehaald. Vandaag hebben we alle spullen ingepakt en klaar gezet voor vertrek. Er was nog wat tijd over om het Artic Fox Centre te bezoeken waar je alles kunt vinden over deze poolvossen. Zeker de moeite waard om te bezoeken!! We hebben ‘s middags  nog wat gegeten bij Amma Habby. Om 18.00 uur zijn we in 2 groepen naar het vliegveld in Isafjordur vertrokken. We vliegen in twee groepen vanaf Isafjordur naar Reykjavik. Wij mogen met de eerste groep mee. Eenmaal aangekomen in Reykjavik hebben we de koffers van alle vissers in de bus geladen en zijn we naar het hotel vertrokken. De tweede groep komt een bus later. Bij het hotel de koffers uitgeladen en de kamer bekeken. De kamers zijn echt super. Ze zijn schoon en de bedden zijn er heerlijk. We zijn met de eerste groep wat gaan eten. Wij hebben samen met Rens van de kabeljoekels bij de KFC zitten eten en de andere mannen van de kabeljoekels hebben met Linda bij een pizzeria zitten eten. Naast het hotel zit een snackbar waar we een lekker ijsje hebben gegeten. Tegen 23.00 was ook de tweede groep bij het hotel aangekomen. Om 24.00 uur gauw naar bed morgen weer vroeg dag.

Seawolves-2014 13Woensdag 27 augustus
Om 03.45 uur gaat de wekker. Wat een vroegte !! Even een bak koffie opdrinken en dan gauw de bus in op weg naar het vliegveld. Op het vliegveld met de hele groep bij de bagage drop-off en door de douane. Hier moet trouwens bij gezegd worden dat het inchecken al online was gedaan door Linda. Na de douane hebben we even ontbeten op het vliegveld. Croissantje, sapje of een ander broodje of drankje is goed te verkrijgen en smaakt hier prima!! Om 07.10uur begon het boarden. De vlucht duurde 2 uur en 50 minuten. Op Schiphol aangekomen de bagage opgewacht en vervolgens iedereen gedag gezegd.

De vakantie zit er alweer op….

We hebben genoten deze week. Het weer heeft redelijk mee gezeten en de vangsten waren mooi te noemen. Met een 2e, 3e en een 4e plaats tijdens dit festival hebben we onze naam, The Seawolves, eer aan gedaan. De diversiteit in de groepen vissers was groot te noemen waardoor het iedere keer weer een en al gezelligheid was. Of het nu op het water was of bij Amma Habby of tijdens de vluchten waarbij menig dierengeluid bij Rick voorbij kwam er ging geen moment voorbij zonder te lachen!!

Tot slot wil ik Raffie en Linda bedanken voor de geweldige organisatie en begeleiding van de hele week, zonder hen had deze week zeker niet zo goed verlopen, mijn complimenten. 2015 is ook al weer geboekt, uiteraard bij Cordes Travel, dan gaan we naar Nappstraumen Noorwegen.

Dan de inmiddels bekende kreet:  “IJsland dat is het!!”

Coen Roodbol
‘’The Seawolves’’

Nog een paar tips voor de toekomstige IJsland-visser:

–        Ga eten bij Amma Habby. Goed eten voor weinig geld.

–        Neem een dag een visgids mee. Méér dan de moeite waard voor het succesvol beginnen van je visvakantie.

–        Is er een Blueberry festival of andere gezellige avond, ga erheen. Je leert nieuwe mensen kennen en wordt met open armen ontvangen!!

–        Neem bier mee vanaf het vliegveld in Keflavik. Hier betaal je het minst.

–        Bezoek de Cordes Travel dag. Meer ervaring en leuke verhalen zijn er op één plek, op één moment in Nederland niet te vinden.

–        Heb je een huurauto of de kans om er één te huren doe dit dan. Bezoek eens Isafjordur of The Artic Fox Centre.

Seawolves-2014 12 Seawolves-2014 25 Seawolves-2014 14 Seawolves-2014 1 Seawolves-2014 3 Seawolves-2014 7 Seawolves-2014 2

Seawolves-2014 5 Seawolves-2014 6 Seawolves-2014 8 Seawolves-2014 9 Seawolves-2014 10 Seawolves-2014 11 Seawolves-2014 15

Seawolves-2014 16 Seawolves-2014 23 Seawolves-2014 22 Seawolves-2014 21 Seawolves-2014 20 Seawolves-2014 19 Seawolves-2014 18

Seawolves-2014 17 Seawolves-2014 Seawolves-2014 42 Seawolves-2014 41 Seawolves-2014 40 Seawolves-2014 24 Seawolves-2014 30

Seawolves-2014 29 Seawolves-2014 28 Seawolves-2014 31 Seawolves-2014 26 Seawolves-2014 32 Seawolves-2014 33 Seawolves-2014 34

Seawolves-2014 35 Seawolves-2014 36 Seawolves-2014 37 Seawolves-2014 38 Seawolves-2014 39 Seawolves-2014 13 Seawolves-2014 4