Penn IJsland Festival 2018 Kees

Penn IJsland festival 2018 Sudavik

IJsland - Kees - 3

Al in 2017 besloten we mee te gaan met Cordes Travel naar het Penn IJsland festival 2018 Sudavik. Er was een plaatsje vrijgekomen en Kees Hamelink was hiervan op de hoogte. Kees was met zijn zoon Michael met Cordes Travel naar Noorwegen geweest en dat was goed bevallen, hij besloot Frank te vragen mee te gaan, en Frank vroeg Peter, en …. het No-Fear Fishing Team was geboren.. No Fear is overigens de naam van Frank zijn boot, waarmee we geregeld de Westerschelde en Noordzee bevissen. Op 22-08-2018 worden de koffers in de auto van Frank geladen, op de valreep nog wat levende zagers gekocht, “om scholletjes in de haven van Sudavik te vangen” aldus Frank. Maar hierover later meer…

Dag 1 – 23-08-2018
’s morgens om 07.00 vertrokken uit Westdorpe, via Axel, waar we Kees en Michael oppikken, op weg naar Schiphol, mooi op tijd aangekomen, toen we de koffers uit de auto halen zien we een natte plek onder de koffer met zagers (?)…dat belooft niet veel goeds. Even later tijdens het afgeven van de bagage op Schiphol merkt de dame achter de band op, “uw koffer is wat nat meneer”, waarop Frank de historische woorden spreekt, “oei, dat zal mijn shampoo zijn”…gelukkig maakt de dame zich hier verder niet druk om en even later zitten we achter een hapje en een drankje te wachten tot we kunnen boarden…. We vliegen in +/- 3 uur naar Keflavik, en van daar met de bus richting Sudavik, met nog een korte tussenstop in Holmavik. ’s Nachts aangekomen in Sudavik doen we met angst en beven de koffer open met de zagers…de restanten van de zagers kruipen door de koffer, en de chaos is compleet, koffer schoonmaken, drijfpakken (die ook in deze koffer zaten) schoonmaken, hengels in orde maken voor de volgende dag, nog even een drankje en rond 02.00 rollen we ons bed in.

IJsland - Kees - 11Dag 2 24-08-2018
Mooi weer, en dus gaan we er op uit, even wennen wel aan de boot, en dus maar niet te ver gevaren, ingooien en gelijk feest, vooral enorme hoeveelheden koolvis, maar toch ook al enkele mooie kabeljauwen gevangen. Ook genoten van de indrukwekkende omgeving.

Dag 3 25-08-2018
Vandaag er op uit met de visgids, we gaan wat verder, en dat geeft gelijk resultaat, we vangen mooie kabeljauwen onder luide aanwijzingen van de visgids, “Hook em !!”, en “Never play with big cods”, als een vis loslaat roept onze gids zelfs Nederlandstalige verwensingen naar de vissen, maar die laten we hier maar achterwege. Na enige tijd was het weer te slecht om buiten te blijven en zijn we in het fjord verder gaan vissen. Vandaag ook walvissen en dolfijnen gespot, Frank vangt vandaag al een mooie kabeljauw van +/- 18 kilo. En ook Michael vangt een mooie vis !

Dag 4 26-08-2018
Schitterend weer vandaag, het lijkt wel zomer in Zeeland, de vangsten komen wat moeizaam op gang maar uiteindelijk toch nog goed gekomen, gezien het lekkere weer tot +/- 20.30 bezig geweest !

Dag 5 27-08-2018
Vandaag helaas wat minder weer, het valt voor alle boten niet mee, we besluiten zo lang mogelijk door te vissen, en komen als laatste binnen, we hebben een vis aan boord van +/- 19 kilo, gevangen door Michael, en dat blijkt genoeg voor de dagprijs-4, een mooi resultaat…Kees neemt als voorzitter de honneurs waar, en in het restaurant drinken we er eentje op. ’s Avonds in het appartement nog even gezellig nagepraat, en ook deze dag zit er alweer op.

IJsland - Kees - 4Dag 6 28-08-2018
Geen visweer vandaag, we nemen de tijd om een beetje te relaxen na de afgelopen visdagen. ’s Middags een rondje rijden met de auto, even naar Isafjördur, wat boodschappen doen, en wat foto’s maken. ’s Avonds heeft Frank zijn culinaire kunsten mogen vertonen, en stond vis (zeewolf) op het programma…..

Dag 7 29-08-2018
Vandaag gebeuren er vreemde zaken in IJsland, dat IJsland een tikje mystiek is hadden we ons al laten vertellen, en ook al gezien aan de omgeving….. Afijn, vandaag de kans op 3 prijzen, twee dagprijzen omdat het gisteren te slecht was om te vissen, en aangezien het de laatste dag is van de Penn competitie zal ook hiervan de uitslag bekend worden gemaakt… Het weer is goed en dus vertrekken de meeste boten naar een stek buiten het fjord, wij besluiten naar een stek binnen het fjord te gaan, ook omdat we hier al goed hebben kunnen vangen, en onze tijd niet aan varen willen besteden. Vooral ’s morgens vangen we goed en Peter vangt een grote kabeljauw, als we deze onthaken zien we in de bek nog iets zitten, en het blijkt een Sandeel te zijn die Michael twee dagen eerder is verspeeld, compleet met leader, we zijn verbijsterd….we vertellen het verhaal later die dag aan de andere vissers, maar echt geloven doen ze het niet..

IJsland - Kees - 6Nog een vreemd voorval deze dag, Kees die zijn 500 gram pilker met een sierlijke zwaai te water wilt laten, ziet tot zijn grote schrik dat deze losschiet, en geloof het of niet, bovenop een meeuw landt. De pilker blijft doodleuk op de meeuw liggen, en het arme beest zinkt bijna onder het gewicht. Na dit even te hebben aangezien besluiten we tot een reddingsactie over te gaan, en Michael weet de boot precies naast de onfortuinlijke meeuw te manoeuvreren, Kees grijpt de meeuw aan een vlerk, haalt deze binnenboord, en weet de pilker van de meeuw af te halen, tot onze verbazing vliegt de meeuw gewoon weg…en wij kunnen met de pilker verder vissen… Een prijs winnen we vandaag niet, maar het was avontuur genoeg !

Dag 8 30-08-2018
Het weer is  niet al te best vandaag, en dus vissen in het fjord, beetje zoeken, en op den duur puur voor de sport gaan vissen op koolvis, lekker lichte pilkers of lood met een Sandeel, later in de  middag wat rustig aan gedaan in ons appartement.

Dag 9 31-08-2018
Omdat we niet iedere dag in IJsland komen, besluiten we deze dag te gebruiken om de toerist uit te hangen, we hebben gehoord dat er een mooie waterval “in de buurt” is, en dus gaan we op pad. We komen in Dingeyri aan waar we de weg vragen, hier wordt ons verteld dat we 38 kilometer over een gravelpad moeten, in onze kleine Toyota, met 4 man aan boord beginnen we de tocht, een “spectaculaire” weg, met haakse bochten, ravijnen, steile hellingen en afdalingen, Michael achter  het stuur, en de rest opvallend stil in de auto…maar het is de moeite waard, uiteindelijk bereiken we de Dynjandi waterval…het ziet er geweldig uit…..veel foto’s kunnen maken en alweer een geslaagde dag.

IJsland - Kees - 2Dag 10 01-09-2018
Geen geweldig weer vandaag, maar toch besloten om te gaan vissen, toch vangen we nog wat kabeljauw waaronder 1 grote, maar vooral veel schelvissen vandaag, en natuurlijk de gebruikelijke koolvissen…toch lekker gevist, nog een poging gedaan om zeewolf te vangen…maar helaas.

Dag 11 02-09-2018
Vandaag houden we onze eigen “No Fear Fishing Team” competitie, het weer is goed en dus trekken we naar buiten de “Straat van Denemarken” op, dit is een deel van de Atlantische Oceaan tussen Groenland en IJsland. Schitterende deining  van een meter of 3 á 4, en goede vangsten, grote kabeljauwen, en uiteindelijk weet Michael de grootste van ons allemaal te vangen, 124cm. Het mooie is dat Michael met superlicht Penn materiaal vist, een Penn Regiment II HSX Spinhengel (30-100 gram!) en een Penn Conflict 5000 molen, ik (Peter) heb met dit materiaal ook een grote kabeljauw gevangen (tijdens een pauze van Michael) en het was geweldige sport.

Dag 12 03-09-2018
Aan alles komt een eind, en zo ook aan onze vistrip naar IJsland, vanmorgen vroeg in de bus gestapt, om de terugreis aan te vangen, eerst nog  een nachtje overnachten in Hafnarfjördur, niet te ver van Reykjavik, en dus de hoofdstad maar een bezocht, dit met het openbaar vervoer, op de heenweg een buschauffeur, die of niet kon praten of geen woord Engels sprak, maar gelukkig had Michael via zijn telefoon snel gevonden waar we moesten uitstappen, de beroemde kerk bezocht, een gezellig café, en een restaurantje. Helaas wisten we op de terugweg niet meer waar we heen moesten maar en (deze keer wel) heel behulpzame chauffeur heeft ons netjes bij de bushalte bij het hotel afgezet. Op tijd gaan slapen want de volgende ochtend rond 03.30 opstaan voor ontbijt.

Dag 12 04-09-2018
Ontbijtje genomen, vervolgens de koffers weer in de bus geladen en op naar Keflavik, het vliegveld, een goede vlucht terug naar Amsterdam gehad, en rond 17.00 waren we weer thuis, het einde van een goed georganiseerd en mooi avontuur !!

“Team No Fear”

IJsland - Kees - 1 IJsland - Kees - 3 IJsland - Kees - 9 IJsland - Kees - 4 IJsland - Kees - IJsland - Kees - 10 IJsland - Kees - 11

IJsland - Kees - 2 IJsland - Kees - 5 IJsland - Kees - 6 IJsland - Kees - 7 IJsland - Kees - 8 IJsland - Kees - 12