Penn IJsland Festival 2014 Raffie

Penn IJsland Festival 2014

IJsland-Festival-2014-Raffie 2Penn IJsland Festival Augustus 2014

19 augustus was het dan eindelijk zover, we ontmoeten elkaar allemaal op Schiphol voor alweer het 8e Penn IJsland Festival in Sudavik Westfjord. Samen met 38 sportvissers gingen we de wateren van IJsland onveilig maken op jacht naar de grote kabeljauw.

Met Icelandair vlogen we naar Keflavik in IJsland, vandaar een transfer naar Reykjavik, daar een binnenlandse vlucht naar Isafjordur en daarna nog maar 10 minuten naar de huisjes waar we dezelfde dag al aankwamen. Snel alle spullen uitgepakt, hengels opgetuigd en alles in gereedheid gebracht voor woensdagochtend, onze 1e visdag. Het was een een goed gezelschap tijdens dit festival, veel bekende gezichten, zoals de Seawolves, Kabeljoekels, Team Robby Fish, Peter, Lars, Louis, broers van Etten, Profish Team en vele andere gezellige sportvissers. Woensdagochtend uitleg over de boten, ijs halen en de volle zee op, helaas was de wind iets te veel om naar de 6 te gaan, maar in het fjord konden we prima vissen. Hieronder lees je mijn dagverslagen over dit prachtige Penn IJsland Festival 2014.

IJsland-Festival-2014-Raffie 1Penn IJsland Festival dag 1
Vandaag is het Penn IJsland Festival dan officieel van start, 38 deelnemers waaronder Robby van Robby Fish en Jan vd Bovenkamp van Berkley. Het weer zag er goed uit, nog niet genoeg om naar open zee te gaan, maar de monding vh fjord de 5 en 7 waren goed te doen. Onderweg kwamen we al een walvis tegen, die met zijn staart naar ons zwaaide. Ondanks het goede weer was het een zware dag, toch wel veel golven, zelfs zo vervelend dat we een paar mannen zeeziek waren. Hier en daar werden er al records verbroken en was het na afloop weer ontzettend gezellig in het restaurant.

Uiteindelijk was het om 21:00 weer de dagelijkse weging, want elke dag hebben we een dagprijs, een prachtige Penn Conflict 5000 molen twv 180,- euro. Deze molen is geweldig voor de zware visserij in Noorwegen en IJsland, een prachtige dagprijs dus. Henri vd groep de Kabeljoekels won vandaag deze geweldige prijs, hij ving een kabeljauw van maar liefst 22,34kg en had een lengte van 137cm op stek 7 met een oranje Slim Jim van Kinetic. Kortom het was een zware dag, de vis liet zich niet snel verleiden, maar iedereen was tevreden, morgen nog minder wind, dus we gaan vol nar de 6, morgen weer nieuwe berichten.

IJsland-Festival-2014-Raffie 30Penn IJsland Festival dag 2
Vandaag een TOP dag !!
Het weer was perfect, de vis wilde goed bijten en de vangsten waren top ! Wat een vis is er gevangen vandaag elke groep heeft minstens 400kg vis gevangen vandaag, sommige groepen wel het dubbele. Vandaag zat de vis dik op stek 6 en was de hele koolvis het beste aas, voor vele groepen, andere groepen vingen meer vis op de Crazy daisy en de Cutbait. Vandaag was ook Lars met zijn vader Peter uit België op jacht naar de grote vis, Lars en Peter gaan vaak samen vissen en nu mocht Lars (15 jaar) mee naar IJsland en dat heeft pappa geweten, Lars ving vandaag als jongste deelnemer ooit een kabeljauw van maar liefst 24.40kg en dat voor zo’n jonge jongen die trouwens een top sportvisser is ! Ik denk dat we nog wel eens vaker van Lars zullen gaan horen in de sportvisserij. De groep “Seawolves” had gisteren veel geleerd vd visgids die zij geboekt hadden en konden dit vandaag in de praktijk brengen, Willy de Team Captain ving vandaag een dikke kabeljauw van 26.76kg en werd er zelfs aan boord een zeeduivel gevangen. Maar de grote winnaar van vandaag kwam uit de groep van “Team Pro Fish van hengelsport Pro Fish uit Zegge: www.profish-hengelsport.nl Rick ving vandaag een kabeljauw van bijna 30kg, op 20 gram na was hij 30kg en dat is toch echt een hele dikke vette vis, die 140cm lang was. Rick won daarmee een prachtige Penn Conflict 5000 molen, die hij morgen meteen gaat gebruiken. Ook wij (Linda, Jan, Raffie en Henri (visgids) hebben vandaag flink wat vissen rond de 15 kg gevangen, Jan had de zwaarste van bijna 18kg. Verder zijn er bij bijna alle groepen vele vissen tussen de 15 en 20kg gevangen, dus kan men spreken van een zéééér geslaagde dag !

IJsland-Festival-2014-Raffie 39Penn IJsland Festival dag 3
Wat een dag, de vis was niet makkelijk te verleiden tot een aanbeet, maar als deze dan wilde bijten, dan had je ook vaak een dikke 10+ kabeljauw. Er zijn tijdens dit Penn IJsland Festival 2014, veel grote vissen gevangen, dat zullen jullie straks wel lezen in alle verslagen, althans ik hoop dat er toch een aantal mensen zijn die even een kort verslag maken voor. Francois vd groep van Robby van Robby Fish ving vandaag samen met de visgids een dikke kabeljauw van 27 of 28kg kabeljauw, wat een beest, ikzelf ving een kabeljauw van 20kg. Maar de 3 zwaarste vissen van deze dag waren van Christ 23,2kg, Coen 24,7kg en de winnaar van vandaag was Pedro vd groep the “Seawolves” met een kabeljauw van 28.86kg !! Dus de 2e kabeljauw die de 30 kilogrens bijna aantikt, hoezo is IJsland geen kabeljauwparadijs ?? Helaas kunnen we waarschijnlijk de komende dagen niet de open zee op, helaas komt meneer “wind” ons weer pesten en is de kans om de open zee op te gaan dus voorbij. Maar we kunnen wel vissen in het fjord, waar deze zomer een kabeljauw van 32kg is gevangen, tijdens de vorige festivals een heilbot van 25kg en zelfs eentje van 45kg, dus de wedstrijd is nog niet over.

IJsland-Festival-2014-Raffie 75Penn IJsland Festival dag 4
Van topweer met topvangsten, naar slecht weer, veel wind en weinig vis…. Zo hadden we elke dag nog een 20+ als winnaar, vandaag had de winnaar een vis van 10.7kg. De wind heeft roet in het eten gegooid en we konden niet naar de verre stekken. Normaal vang je dan in het fjord genoeg mooie vissen tussen de 90 en 110cm, maar helaas ook deze jongens hadden zich verstopt. Vis kon je genoeg vangen, allemaal tussen de 2 en 4kg, maar daar waren we niet naar op zoek. Maar Jan vd Bovenkamp, de lijnenman van Berkley en ik kregen wel een prachtig kado van moeder natuur, wij kwamen onderweg een hele dikke Bultrug walvis tegen van een 15-18m, die rond de 20.000 kilo wegen. We zagen een kleine vin en dachten eerst een een zeehond, maar als snel bleek dat deze iets groter was. Meteen Willy, Joel, Pedro en Coen (Seawolves) gebeld, want zij waren vlak in de buurt, om ook te komen kijken. Op maar liefst 2m vd boot konden we deze prachte Bultrug zien en maar liefst 1,5 uur is deze in de buurt gebleven, liet zijn kop, zijn ogen en een paar keer zelfs zijn buik zien. Dit is zo gaaf, zo mooi en zo geweldig om eens mee te maken in je leven, een ervaring die je nooit meer vergeet.

IJsland-Festival-2014-Raffie 56Terug naar de visserij, allereerst merken we niets vd vulkaan, dus daar geen zorgen, we zien wel of we terug kunnen dinsdag, maar ziet er wel naar uit hoor en anders vissen nog wat langer door. Robby Florus van Robby Fish in Wommelgem ving gisteren de zwaarste vis, een prachtige zeeduivel van 10.7kg en won daarmee de dagprijs, een prachtige Penn Conflict 5000 molen. Wij vissen trouwens aan boord met de Penn Regiment serie, wat een prachtige hengels voor Noorwegen en IJsland, we vissen met de Regiment Halibut, Innerliner, Boat en de Regiment reishengel, die het zware werk makkelijk aan kan ! Als molens hebben we de Penn Conflict 5000 en 6000 en als reel de allernieuwste 2speed Penn Fathom, wauwwww wat een snelheid en kracht, niet normaal meer. Op de molens en reels hebben we de Berkley Black Velvet (nog niet in de handel) en de Spiderwire Ultracast Ultimatebraid, toplijnen voor de grote kabeljauw en de zware heilbotten.

Jammer dat het weer ons in de steek laat, maar goed daar kunnen we niets aan doen…

IJsland-Festival-2014-Raffie 14Penn IJsland Festival dag 5

Het blijft vissen, de ene dag vang je ze makkelijk en de andere dag niet. We hebben onderwaterbeelden gemaakt op 48m diepte en het zit bom en bomvol met vis, grote scholen met koolvis en kabeljauw en terwijl ik aan het filmen was waren Linda en Jan met kleine sandeels aan het vissen, maar niks geen beet, nog niet eens een aanbeet, helemaal niks, terwijl het bomvol zit met vis. Maar goed wat de oorzaak is dat de vis niet wil bijten weet niemand, de beroeps die hier ook hun vis komen lossen geven aan de de stand vd zon en de maan invloed hebben op de vangsten en de aardbeving die we hebben gehad met de vulkaan ook niet goed is. Voor ons is het jammer, ook zondag kon men dus niet naar buiten ivm de harde wind, jammer maar men kon wel gaan vissen en proberen toch een mooie vis te vangen en vis is er genoeg gevangen, vele honderden kabeljauwen tussen de 2 en 6kg werden er gevangen, dus dat is geen probleem, alleen de hele grote lieten het afweten. 1 persoon wist dan toch een grote vis te vangen, Albert wist een kabeljauw te vangen van 12.8kg en won daarmee de dagprijs. Ondanks dat we niet naar buiten kunnen om weer te jagen op die 25+ kabeljauwen, is de sfeer geweldig, iedereen is vrolijk, iedereen lacht en doet gezellig mee, het is echt gezellig en daar draait zo’n festival om natuurlijk. Jan vd Bovenkamp werd uitgedaagd door de Seawolves voor de A.L.S. “Ice bucket challenge” en deze nam hij uiteraard aan.

IJsland-Festival-2014-Raffie 41Penn IJsland Festival dag 6, de laatste dag
Gisteren dinsdag, was alweer de laatste dag vh Penn IJsland Festival 2014, wat een week ….
Helaas kon er ook gisteren niet naar de beste verre stekken gevaren worden, men kon wel in het fjord vissen en leuke vissen vangen, maar niet die 20+ kabeljauwen die we de eerste dagen vingen, daar konden we niet bij komen. In het fjord was kabeljauw tussen de 5 en 10kg heel normaal, deze kon men genoeg vangen, de dagwinnaar wist zelfs een kabeljauw van 17kg te vangen en dat in het fjord. Het was een week met flink veel kabeljauw boven de 20kg en heel veel tussen de 10 en 15kg, eigenlijk best een goede week, we mogen zeker niet klagen. Ook waren er gisteren weer grote bultrug walvissen in het fjord, bij de boot van Pim sprong er zelfs eentje van rond de 20.000 kilo uit het water, 1,5m boven het water sprong deze eruit op 50m voor de boot, een belevenis die men nooit meer vergeet, Peter heeft er geweldige beelden van, dus laten we hopen dat we die allemaal snel kunnen zien.

Gisteravond (maandag) was dan de prijsuitreiking vd dagprijs, en de 3 vissers die de 3 zwaarste vissen vd week wisten te vangen:

1e plaats Rick Sol, kabeljauw van 29,980 kg, hij won de hoofdprijs, 1000 euro, materialen van Penn, Berkley en Abu Garcia.
2e plaats Pedro Pruimboom, kabeljauw van 28,86 kg, won een Penn Regiment Halibutt hengel.
3e plaats Willy Jacobs, kabeljauw van 26,76 kg, won een Penn Regiment Heavy Pilk hengel.

IJsland-Festival-2014-Raffie 80Zoals je ziet vele kabeljauwen boven de 20kg en daar gaan we voor, maar gezelligheid staat voorop uiteraard !

Uiteraard maken wij en ik hoop ook nog andere deelnemers een leuk verslag voor de website, zodat iedereen nog eens alle foto’s kan bekijken, op facebook zijn er tientallen te vinden. Vandaag gaan we de boot schoonmaken, huisje in orde maken, spullen inpakken en zijn we morgen weer in Nederland en bereiden we ons weer langzaam voor, voor het volgende Penn IJsland Festival in Augustus 2015, we hebben nog 2 huisjes vrij, dus wie er mee wil moet snel zijn, lees >>hier<< alles over dit Penn IJsland Festival.

Tot slot, in een eerder bericht heb ik verteld dat we onderwater hebben gefilmd op 48m diepte, we zullen hier uiteraard een filmpje van maken en alles met jullie delen, we hebben zelfs beelden vanuit de lucht. We hebben onderwater gefilmd met een Garmin Virb in een onderwaterbehuizing en ik kan je verklappen dat de beelden geweldig zijn, bekijk >>hier<< het onderwater-filmpje.

Bij deze wil ik alle deelnemers bedanken voor een super gezellige visweek en vele van jullie zien we volgend jaar weer terug tijden het Penn Nappstraumen Festival in de Lofoten in Juni of September, de andere groepen zien we in Augustus weer in IJsland of elders, nogmaals bedankt voor alles en tot de volgende trip !

Bekijk ook de totale film van IJsland, vanuit de lucht en onderwater >>klik hier<<

Linda en Raffie Cordes
www.cordestravel.nl

IJsland-Festival-2014-Raffie 2 IJsland-Festival-2014-Raffie 1 IJsland-Festival-2014-Raffie 3 IJsland-Festival-2014-Raffie 18 IJsland-Festival-2014-Raffie 27 IJsland-Festival-2014-Raffie 61 IJsland-Festival-2014-Raffie 70

IJsland-Festival-2014-Raffie 78 IJsland-Festival-2014-Raffie 77 IJsland-Festival-2014-Raffie 56 IJsland-Festival-2014-Raffie 55 IJsland-Festival-2014-Raffie 57 IJsland-Festival-2014-Raffie 6 IJsland-Festival-2014-Raffie 8

IJsland-Festival-2014-Raffie 30 IJsland-Festival-2014-Raffie 33 IJsland-Festival-2014-Raffie 34 IJsland-Festival-2014-Raffie 35 IJsland-Festival-2014-Raffie 36 IJsland-Festival-2014-Raffie 37 IJsland-Festival-2014-Raffie 38

IJsland-Festival-2014-Raffie 39 IJsland-Festival-2014-Raffie 40 IJsland-Festival-2014-Raffie 32 IJsland-Festival-2014-Raffie 5 IJsland-Festival-2014-Raffie 4 IJsland-Festival-2014-Raffie 7 IJsland-Festival-2014-Raffie 9

IJsland-Festival-2014-Raffie 15 IJsland-Festival-2014-Raffie 16 IJsland-Festival-2014-Raffie 17 IJsland-Festival-2014-Raffie 14 IJsland-Festival-2014-Raffie 42 IJsland-Festival-2014-Raffie 43 IJsland-Festival-2014-Raffie 45

IJsland-Festival-2014-Raffie 47 IJsland-Festival-2014-Raffie 48 IJsland-Festival-2014-Raffie 31 IJsland-Festival-2014-Raffie 28 IJsland-Festival-2014-Raffie 29 IJsland-Festival-2014-Raffie 21 IJsland-Festival-2014-Raffie 22

IJsland-Festival-2014-Raffie 20 IJsland-Festival-2014-Raffie 23 IJsland-Festival-2014-Raffie 24 IJsland-Festival-2014-Raffie 25 IJsland-Festival-2014-Raffie 26 IJsland-Festival-2014-Raffie 49 IJsland-Festival-2014-Raffie 50

IJsland-Festival-2014-Raffie 41 IJsland-Festival-2014-Raffie 44 IJsland-Festival-2014-Raffie 53 IJsland-Festival-2014-Raffie 62 IJsland-Festival-2014-Raffie 68 IJsland-Festival-2014-Raffie 65 IJsland-Festival-2014-Raffie 46

IJsland-Festival-2014-Raffie 58 IJsland-Festival-2014-Raffie 59 IJsland-Festival-2014-Raffie 60 IJsland-Festival-2014-Raffie 13 IJsland-Festival-2014-Raffie 12 IJsland-Festival-2014-Raffie 51 IJsland-Festival-2014-Raffie 52

IJsland-Festival-2014-Raffie 64 IJsland-Festival-2014-Raffie 67 IJsland-Festival-2014-Raffie 63 IJsland-Festival-2014-Raffie 66 IJsland-Festival-2014-Raffie IJsland-Festival-2014-Raffie 71 IJsland-Festival-2014-Raffie 72

IJsland-Festival-2014-Raffie 74 IJsland-Festival-2014-Raffie 73 IJsland-Festival-2014-Raffie 76 IJsland-Festival-2014-Raffie 75 IJsland-Festival-2014-Raffie 54 IJsland-Festival-2014-Raffie 19 IJsland-Festival-2014-Raffie 10

IJsland-Festival-2014-Raffie 11 IJsland-Festival-2014-Raffie 79 IJsland-Festival-2014-Raffie 80