Penn Havoysund Festival 2018 Maikel

De Heilbottrekkers

Maikel - Havoysund 4Havoysund festival Juni 2018

Voor 2 vissers  van de groep wordt dit het vierde festival, eerder zijn we naar de volgende festivals geweest:

2009 Sotra festival bij Bergen.
2012 IJsland festival Sudavik.
2015 Napstraumen festival bij de Lofoten.

En nu, ruim anderhalf jaar geleden in  januari geboekt om zeker te zijn van plaats met 4 vissers naar Havoysund Festival 2018 in Noord Noorwegen. Na een goede voorbereiding  om naar verschillende beurzen te gaan, bij de Cordes Traveldag te zijn geweest en te shoppen bij Robby fish hadden we alle informatie verzameld en materialen aangeschaft. Maar helaas 3 weken voor vertrek moest een collega visser de reis annuleren om medische redenen, wat is dit balen. Heb je er anderhalf jaar naar toegeleefd met z’n vieren ga je uiteindelijk met z’n drieën.

Het vertrek naar Noorwegen:
Woensdag avond hebben we  verzameld  op het vliegveld  waar we  gezamenlijk zijn ingecheckt. Na een korte vlucht zijn we geland op Oslo.  Na een overnachting in het hotel zijn we de volgende ochtend door gevlogen naar Alta. Hier stond de bus klaar die ons vervolgens naar Havoysund  bracht.

Na een lange reis waren we uiteindelijk aangekomen bij de accommodatie. De huisjes zagen er prima uit en boten op loopafstand. ’s Avond was er een bijeenkomst en werd het verloop van de week door gesproken en de visgidsen werden voorgesteld. Tevens werd er verteld dat we de eerste dag door teveel wind niet konden gaan vissen, balen. Misschien lukte het wel in de namiddag. Dan maar een lekker Pilsje pakken en gezellig bijkletsen.

Maikel - Havoysund 3Dag 1:
Helaas konden we in de ochtend niet uitvaren. Om 16.00uur in de middag hadden we weer een bijeenkomst  en toen bleek dat de wind afnam en dat we konden uitvaren.  Hier kun je 24uur per dag vissen omdat het niet donker wordt wat wel  een aparte beleving is. De eerste stek ligt al op enkele minuten varen. Maikel en Jeroen hadden al enkele minuten hun aas in het wateren nog geen beet. Christ  liet zijn aas zakken en nadat het aas twee keer de bodem aantikte klapte er meteen een vis op. Bleek het al een Heilbotje te zijn van 68cm. Missie geslaagd voor Christ. Verder vingen we deze avond nog verschillende kleinere kabeljauws  en een paar van 70-80cm.

Dag 2:
Prima weer, we varen met meerdere boten in de ochtend samen uit om gericht te vissen op heilbot. Heel de ochtend een taaie visserij met lekker zonnig weer.  In de ochtend alleen een kingkrab gevangen en een paar zeewolven. ’s Middags hadden we de groep verlaten om toch nog enkele kabeljauws te vangen. Verschillende plekken afgevist maar helaas alleen vele kleintjes tot 35cm. De laatste stek dicht bij de accommodatie hebben we nog een mooie kist met kabeljauws kunnen vangen tot 80cm met als bonus een heilbotje voor Maikel van 60cm. Mooie afsluiting van de dag.

Maikel - Havoysund 2Dag 3:
Deze dag hadden we de visgids aan boord en besloten om richting de Noordkaap te varen. Want hier zaten de grootste heilbotten. Na 1uur aangekomen op de stek vol goede moet aan slag. Wachten en wachten. En nog is wachten. Helaas geen heilbot alleen 2vissers met last van lichte zeeziekte. Rond 17.00 vaarden we richting de Noordkaap om hier een paar foto’s  te maken. Daarna nog tot 23.00uur gevist waar we toch nog een kist vol met mooie kabeljauws tot 80cm hebben kunnen vangen.

Dag 4: GEWELDIGE DAG
De avond van tevoren hadden we vissers gesproken die de 3de dag goed hadden gevangen, mooie grote kabeljauws en heilbotten.  Dit is het mooie van een festival dat je elkaar wilt helpen om ieder zijn mooie trofee vis te laten vangen. Maar deze dag bleek de wind en de drift niet goed te staan volgens de gidsen, maar zo eigenwijs dat we waren toch naar de stek . Uiteindelijk was dit een groot succes. We lagen er met meerdere boten en er werden meerdere heilbotten gevangen over de boten. Mooi  man. Wij hadden 4 Heilbotten   56-85-93-135cm op 40m diepte. Bij de grootste heilbot was er wel stress op de boot en werd gevangen door Jeroen. Visbinnenhalen#aanhaken#lasso,omstaart#Onthaken#foto’smaken#catchandrelease#geweldig. Wat een kracht heeft zo’n Heilbot. Ook deze dag mooie grote kabeljauws gevangen doordat medevissers vertelde waar zij  hun grote kabeljauws vingen. Kabeljauw 112cm en 16kilo en 123cm en 14kilo en mooie grote zeewolven van 80cm. Top dag.

Dag 5:
Dit was de minste dag doordat er veel wind stond en geen drift. In de avond toch 1kist vis vol kunnen vangen in 1uurtje tijd.

Maikel - Havoysund 9Dag 6:
De visfiles hadden we binnen en besloten om de visvakantie rustig af te sluiten om te vissen op heilbot. De hoop op grote heilbot hadden we opgeven.  Dus dan maar lekker ontspannend vissen. Maar om 11uur wat tikjes op dood aas op 40m diepte. Na het aanslaan BAMM. Heilbot en voelde groot aan. Hij peerde eruit en je kon alleen maar hopen dat je materiaal en je knopen heel bleven. Daarna 20 meter binnenhalen en weer ging hij ervan door. De heilbot bleef 5min op de bodem liggen en het leek of je vast zat. Balen maar uiteindelijk kwam er weer beweging in en konden we de heilbot binnenhalen. En de haak met touw  ging in 1 keer goed in zijn bek. De heilbot hadden we in de boot gehaald en bleek 133cm lang zijn. Naar wat mooie foto’s te hebben genomen. Hebben we hem netjes terug gezet. Een TOPPPPP einde van de visvakantie. Het einde van de 6de dag hebben we alles netjes gepoetst en opgeruimd.

Dag 7:
Na een lange reisdag en een lege accu van de auto op Schiphol (haha). Weer gelukkig naar onze gezinnen.

Mijn Conclusie (Maikel):

7 heilbotten, hadden we niet verwacht met 3 vissers.

volg je eigen gevoel, meeste heilbotten gevangen op 40m diepte terwijl je op kabeljauw vist.
Ga niet te ver weg voor de vis ze soms liggen om de hoek en niet altijd op 1uur varen 😉
TOP VISVAKANTIE.

Cordes Travel en de medewerkers bedankt voor de uitstekende organisatie.
Wij hebben genoten en komen zekers een keer terug  ;).

De Heilbottrekkers,
Christ van Beers en zonen
Jeroen van Beers
Maikel van Beers

Havoysund-Maikel - 23 Havoysund-Maikel - 9 Havoysund-Maikel - 15 Havoysund-Maikel - 12 Havoysund-Maikel - 3 Havoysund-Maikel - 10 Maikel - Havoysund 1

Maikel - Havoysund 4 Maikel - Havoysund 3 Maikel - Havoysund 2 Maikel - Havoysund 5 Havoysund-Maikel - 4 Maikel - Havoysund Maikel - Havoysund 9

Havoysund-Maikel - 16 Havoysund-Maikel - 14 Havoysund-Maikel - Havoysund-Maikel - 22 Havoysund-Maikel - 21 Havoysund-Maikel - 20 Havoysund-Maikel - 19

Havoysund-Maikel - 18 Havoysund-Maikel - 24 Havoysund-Maikel - 13 Havoysund-Maikel - 11 Havoysund-Maikel - 6 Havoysund-Maikel - 5 Havoysund-Maikel - 7

Havoysund-Maikel - 8 Maikel - Havoysund 6 Maikel - Havoysund 8 Havoysund-Maikel - 1 Havoysund-Maikel - 25 Maikel - Havoysund 7