Penn Havoysund Festival 2017 Rik

Havoysund-Festival - 3Penn Havoysund Festival 2017

23 tm 30 augustus 2017

Havoysund festival 2017, we hadden een bijeenkomst van de kabeljoekels in het voorjaar om te gaan boeken voor het Penn IJsland Festival 2018. Toen hoorde ik dat Peter, Henry en Lars naar het Havoysund Festival gingen dit jaar en dat er nog een plekje vrij was. Als je wil kan je mee zeiden ze, ik heb hier geen minuut over na hoeven denken. Even telefoontje naar het meisie en het was geregeld eindelijk weer naar Noorwegen ! Na er een aantal maanden verstreken waren was het zo ver dinsdag 22 augustus “here we go !” Na een tweedaagse reis met een hotelovernachting in Oslo op de heenreis kwamen we aan in Havoysund Noord Noorwegen.

We hebben al even kunnen genieten van de prachtige omgeving doordat het laatste stuk van de reis bestaat uit een 3uur durende busreis. Wat is het hier prachtig en wat een mooie accommodatie Havoysund die van alle gemakken voorzien is, visboten (23.5ft 150pk) direkt voor de deur, supermarkt op loopafstand, restaurant met ontbijtzaal aan huis, viswinkel, drooghok, overdekte fileerruimte enz. Na aankomst even spullen uitpakken en een bijeenkomst in de ontbijtzaal met informatie over de week door de visgidsen en Raffie. Daarna alle informatie over de boten en verdere dingen die noodzakelijk zijn. We zijn er klaar voor nachtje slapen en dan gas erop heilbot vangen dat is waar we voor hier zijn.

Havoysund-Festival - 13Dag 1
De eerste dag kregen we een halve dag de visgids mee dit was voor ons in de middag. We zijn met twee boten naar buiten gevaren richting het noorden onze buren hadden de eerste helft van de dag de visgids en kozen ervoor om op kabeljauw te gaan vissen. Dit was op de stek waar in het skreiseizoen gevist word, wij zijn hier echter dichter tegen de kant gaan proberen om alvast een heilbot aan de haak te tikken. Tot dat de visgids over stapte op onze boot was dit niet gelukt, ik was zwaar benieuwd wat zijn tactiek was. Hij vaarde direct dieper de baai in waar we in de buurt waren hier werd gevist op 10 tot 15 meter water en een zandbodem. Na een aantal driften geen beet gehad te hebben besloten we om te verkassen, we voeren richting open zee en gingen het proberen tegen de noordkant van de rotsen daar. Na wat informatie over hoe het kunstaas het beste bewogen kon worden boven de bodem was het na een half uur BAM !! , de eerste heilbot melde zich voor mij een exemplaar van ongeveer 70/80 cm.

Nu heb ik de smaak te pakken binnen 10 min BAM !! de tweede heilbot, deze ging al richting de meter. En wat zijn ze mooi en enorm sterk !! Ik denk een half uurtje later voel ik mijn cutbait weer in de bek van een heilbot genomen worden, BAM!!! Nummer 3, wat een sport om deze vissen te mogen vangen actie tot ver in het handvat van de hengel !! Weer een mooie heilbot net onder de meter. En een kwartier daar na geloof het of niet BAM !! Nummer 4 na een paar keer flink door de slip gegierd te hebben gaf de heilbot de pijp aan maarten en smeerde hem helaas. Peter, Lars en Henri hadden vandaag niet het geluk om een heilbot te haken maar wel velen andere soorten vis zoals kabeljauw, koolvis, schelvis en lom. Maar wat een dag 3 heilbotten vandaag, toen ik van huis ging hoopte ik er 4 a 5 te vangen deze week nou dat gaat goed komen dacht ik.

Havoysund-Festival - 36‘S avonds op de kant hoorden we van andere vissers dat er veel heilbotten gevangen zijn vandaag, superrr !! Om 20:30 een bijeenkomst in de ontbijtzaal hier werd even de dag doorgenomen door Raffie en de visgidsen en er kwam slecht nieuws ivm het weer. Dag twee mocht er niet gevaren worden de wind zou met een kracht van 14 m/sec uit het noorden komen en dat werd te gevaarlijk, ook werd er veel regen voorspelt helaas. Dit is iets wat je helaas nooit in de hand hebt. Na wat biertjes en gezellig gezever over het vissen gingen we terug naar ons huisje. Ik merkte dat we hier met een heel gezellige groep waren en dat er geen enkel probleem was TOP !!

Dag 2
Door het weer konden we niet anders dan van de steiger af te vissen vandaag. Hier werd volop koolvis gevangen met shadjes, pilkers van kleiner formaat en met de verenpaternoster. Ik besloot samen met Lars, Peter en Henri om het eens met stukjes koolvis aan de paternoster te gaan proberen, Lars ving meteen twee mooie schollen ! Toen hadden we de smaak te pakken en vingen we ze allemaal aan de lopende band. Plots kreeg ik toch wel een heel harde beet op mijn spinhengeltje en sloeg deze aan. De vis nam aardig wat lijn en ging flink te keer wat een actie op zon licht stokje, in de diepte zag ik de vis aankomen MAAR WAT WAS DAT nee toch JAWEL hoor een heilbot ! Het was geen groot exemplaar maar toch wel een cm of 40 a 50 en dit van de steiger voor het huis GEWELDIG !!! ‘s avonds weer bijeenkomst in de ontbijtzaal iedereen was hier telkens aanwezig op de afgesproken tijd. Jammer het slechte weer hield aan en er mocht alleen gevist worden in het kanaal voor de accommodatie de volgende dag. Daarna is er beter weer op komst. Dan maar gezellig in het huisje wat biertjes genuttigd met elkaar we hoefden toch niet vroeg op.

Havoysund-Festival - 4Dag 3
Op ons gemak zijn we gaan ontbijten, dit was elke dag keurig verzorgd en genoeg keus voor ieder en inclusief in de prijs. Daarna toch maar even proberen in het slechte weer, na een aantal driften en wat liters regen was het in eens BAM !!! Er hapte een heilbot in mijn cutbait en ging flink te keer, na een mooie dril konden we hem landen. Yes de eerste meter vis ! Ik legde de boot net iets naar links om daar de volgende drift te maken na een aantal meters gedrift te hebben was het Henri zijn hengel die vol door de slip begon te gieren hij nam flink wat lijn en schoot toen los helaas.

Jammer maar dat hoort er nu eenmaal bij je kan ze niet allemaal goed haken door hun nogal harde bek. Toch is dit wel gaaf nog geen 100meter van het huis kan je gewoon heilbotten vangen. Toen maar terug naar het huisje om op te warmen en droge kleren aan te doen, ‘s middags hebben we het ook nog even geprobeerd maar dit leverde niets op. Morgen gaat het gebeuren dan hebben we goed weer.

Havoysund-Festival -Dag 4
We besloten naar het zuiden te varen waar de eerste dag door de andere groepen goed gevangen is. Onze buren vaarden met ons mee. Na een paar plekken geprobeerd te hebben voor we bij de stek aankwamen besloten we het hier op de stek met dode koolvis te proberen. Na een uurtje begon de hengel van Henri te gieren BAM !! Wat is dit spannend. Henri viste de heilbot vakkundig binnen een mooi exemplaar van ongeveer een meter !! Er werden de nodige foto’s gemaakt en hij werd weer vrij gelaten, wat we overigens met bijna alle vissen hebben gedaan. We zijn weer los !! Half uurtje later Lars BAM!! Zijn hengel staat plots krom in volle glorie, ook de eerste heilbot voor Lars is een feit ook een mooie van rond de meter!! Dan peter zijn hengel slaat krom door een heilbot maar is meteen weer los en wel direct hapt hij bij Henri toe en word na een mooi gevecht gevangen, ook weer 1 van rond de meter. Het kan niet op, nu Lars weer BAM !! Gierende slip en een mooi gevecht ook weer 1 van rond de meter. Dat zijn er al weer 4 op 1 plek, onze buren die mee gevaren waren hadden er ook al 3 op dezelfde plaats.

Havoysund-Festival - 23Toen werd het wat rustiger en besloten we het een stukje terug te proberen in een soort kanaal, dit omdat hier wat meer stroming stond om een mooie drift te kunnen maken. Peter laat zijn lijn zakken met een blauwe Sandeel van savage-gear en BAM!! Daar was de eerste heilbot voor onze Peter het was wel niet zo’n grote maar een mooie heilbot en we zijn allemaal van de nul af deze week, we hebben nu allemaal een heilbot gevangen. Na wat foto’s is de heilbot weer terug geplaatst in zijn natuurlijke habbitat. Nu heeft ook Peter de smaak te pakken en laat zijn Sandeel nog eens zakken vrijwel meteen weer BAM!! De tweede van het zelfde formaat voor Peter. Dus 6 heilbotten vandaag wat een geweldige dag !! We zijn naar de haven gevaren en toen weer door even op de kabeljauw-stek in het noorden proberen. Hier was het niet alles verkeerd tij of zo, dus toch nog maar even tegen de kant proberen hier kregen we een aantal aanbeten van heilbot en ik verspeelde er nog 1 helaas.

Havoysund-Festival - 37Dag 5
Op naar het noorden eerst even tegen de rotsen proberen op een 30 meter diepte. Ik laat de cutbait zakken en draai hem 3 meter boven de bodem geef een aantal zachte tikjes. En vrijwel meteen BAM !! Het was weer raak maar ik voelde nu meteen dat dit een groter exemplaar was. Na een flinke strijd met deze prachtige heilbot gaf hij zich over en konden we hem vakkundig in de boot landen. Ik kon mij geluk niet op DIT IS WAAR IK VOOR KWAM !! Een prachtige heilbot van 134cm en 32,5 kg, volgens de heilbot-tabel, echter was deze modder vet en denk ik dat hij nog flink zwaarder was. Na de vis gefotografeerd en zijn vrijheid terug gegeven te hebben, was het tijd voor een halve liter gerste nat. Wat was ik hier blij mee!! Toen zijn we het op de kabeljauw stek gaan proberen met koolvisfilet.

We lieten onze lijnen zakken en wachtte af, maar dat hoefde maar even na wat zware tikken bij Henri op zijn top werd er een mooie kabeljauw gehaakt van net iets onder de meter. Toen was het mijn beurt tik tik BAM !! En hangen het voelde als een goede vis. Na 60 meter omhoog te hebben gedraaid zag ik dat het wederom om een heilbot ging van rond de meter. Na een paar foto’s deze vis ook weer zijn vrijheid gegeven. Toen was het Lars zijn beurt tik tik BAM !! Het leek of dit ook een heilbot was aan het trekken van zijn hengel te zien. Toen echter de vis bijna onder de boot was zagen we dat het een gigantische kabeljauw was WAT EEN BEEST !! hij werd aan boord getild en gemeten WOW !! 131 cm en 20 kilo, daarna werd hij weer vrij gelaten. TOP LARS!! Er werd die dag nog veel vis gevangen door ons kabeljauw koolvis schelvis lom en ook veel zeewolven. Op het einde van de dag wist Peter ook nog een heilbotje te pakken met zijn blauwe Sandeel. Wat een geweldige dag weer.

Havoysund-Festival - 21Dag 6
De laatste dag alweer wat gaat toch vlug als je het naar je zin hebt ! Na het ontbijt besloot Henri op de kant te blijven en alvast wat spulletjes in te pakken. Wij zij toch nog maar even naar het noorden gevaren, eerst even voor de rotsen. Hier stond echter een te harde wind om een goede drift te kunnen maken en besloten we in de baai te gaan vissen. Dit was geen slechte keus ! Lars krijgt plots een aanbeet op zijn koolvis, dit is een gigant dat kan niet anders hij giert wel zo hard door de slip !! Maar helaas gooide een lijnbreuk roet in het eten en nam de heilbot het hazenpad. Peter is de volgende met een kromme hengel en vangt een mooi heilbotje op zijn Sandeel. Even later is het bij Peter weer BAM ! En opnieuw een heilbotje voor hem, weer op zijn sandeel. Ik dacht die hang ik er ook aan, na een stukje gedrift te hebben op een diepte van ongeveer 12 meter. Ik tik hem een paar keer op en neer en BAM !! Raak was het weer dit voelde ook weer als een flinke heilbot. Na flink wat trekken wist ik hem in de boot te krijgen, HOPPA 124 cm  heilbot weer een schitterende !! Na de foto’s ook deze weer vrijgelaten. Toen viel de wind eruit en hebben we besloten om er een einde aan te maken, er visreis van 2017 is voorbij. In de haven de boot nog even goed gepoetst, volgetankt en het zat erop.

Totaal met 4 man in onze boot, 17 heilbotten gevangen. Wat een week, wat een vakantie en zoals altijd weer geboekt bij Cordes Travel. We hebben genoten en ook alvast weer vastgelegd voor het Penn Havoysund Festival 2019, we waren niet de enigste die meteen weer boekte. In 2018 gaan we met z’n allen naar het Penn IJsland Festival en dan dan 2019 weer Havoysund, ik kan niet wachten !!

Raffie & Linda wederom bedankt voor de super-organisatie, het was TOP TOT IN DE PUNTJES !!!
Groetjes Rik, Henri, Peter en Lars

Havoysund-Festival - 21 Havoysund-Festival - 1 Havoysund-Festival - 3 Havoysund-Festival - 11 Havoysund-Festival - 12 Havoysund-Festival - 5 Havoysund-Festival - 23

Havoysund-Festival - Havoysund-Festival - 38 Havoysund-Festival - 29 Havoysund-Festival - 36 Havoysund-Festival - 18 Havoysund-Festival - 34 Havoysund-Festival - 7

Havoysund-Festival - 33 Havoysund-Festival - 14 Havoysund-Festival - 32 Havoysund-Festival - 22 Havoysund-Festival - 35 Havoysund-Festival - 2 Havoysund-Festival - 24

Havoysund-Festival - 37 Havoysund-Festival - 4 Havoysund-Festival - 27 Havoysund-Festival - 9 Havoysund-Festival - 28 Havoysund-Festival - 25 Havoysund-Festival - 26

Havoysund-Festival - 6 Havoysund-Festival - 8 Havoysund-Festival - 13 Havoysund-Festival - 31 Havoysund-Festival - 30 Havoysund-Festival - 15

Havoysund-Festival - 16 Havoysund-Festival - 17 Havoysund-Festival - 19 Havoysund-Festival - 20 Havoysund-Festival-01