Penn Havoysund Festival 2017 Bert

Penn Havoysund Festival - Bert - 6Noorwegen Penn Havoysund Festival 2017

Er zijn van die vissen die tot je verbeelding spreken en een aantal van die vissen zijn inmiddels al een keer de klos geweest zoals Oostzee zalm, black bass, Afrikaanse meerval, striper en meerval. Gericht vissen op soorten die je ooit graag wil vangen in een sportvissers leven. Marco en ik wilde graag eens een heilbot vangen, je weet wel een platvis zo groot als een staldeur en de oervis met zijn ongelooflijke lelijke kop de zeewolf en daarvoor moesten we op reis, op reis naar het noorden en daarvoor hebben we Havoysund gekozen wat een paar kilometer van de Noordkaap ligt. Nu zou je denken dat is zo geregeld maar niets is minder waar.

Na een aantal meetings samen en zoeken op het internet, bezoeken van de Visma voor informatie hebben we gekozen voor een reis met Cordes Travel en wel een groepsreis met nog 45 vissers. Nou moet je er snel bij zijn of vroeg boeken want die reizen zijn soms meer als 2 jaar van te voren al volgeboekt en dat wil iets zeggen over deze reisjes. Dan nog het materiaal bij elkaar sprokkelen zoals grote shads als Crazy Daisy, Cutbait, 3d Herring en Berkley maar ook nieuwe lijn minimaal 600 meter 25/100 dynema, fuorcabon 1.00 etc.etc.

Penn Havoysund Festival - Bert - 2Nou heeft Cordes Travel een grote meeting (Cordes Traveldag) voor iedereen die bij hun geboekt hebben en daar leren we vast onze vismaten voor deze trip kennen en schudden we de hand van Frans Oomen en Paul Blackmore dus met 4 personen een huisje en boot delen scheelt ook in de kosten want goedkoop is het niet. Met 4x 20 kilo bagage en een hengelkoker op de dag van vertrek richting Schiphol en daar begint het al de boel staat vast als een huis en de minuten tikken weg. Gelukkig zijn we op tijd vertrokken en komen echt net op tijd aan bij de incheck balie waar we ook vertraging oplopen door een communicatie fout van Norwegian Air en ondanks deze vertraging vertrekken we op tijd naar Oslo waar we om 00:30 een hotel ingaan. Om 01:00 wordt ik gebeld door Norwegian Air of we de koffers willen ophalen maar ik weet die vent te overtuigen dat ze de koffers maar moeten opslaan ergens want iedereen ligt al op 1 oor want 05:00 gaat de wekker weer. Oslo naar Alta verloopt verder goed maar de bus is er niet en weer staan we te wachten. 2 uur te laat gaan we dan toch op weg en komen om 17:00 aan in ons viskamp.

De supermarkt is open dus na het uitladen van de bus snel boodschappen doen de boel installeren  hengels in elkaar zetten voor de volgende dag en de boten bekijken waarna we van Cordes een briefing krijgen en een uitleg van de visgidsen. Wij krijgen Sebastian en deze Zweed is van oorsprong Nederlands en hij praat en verstaat het ook. Heilbot is het doel van deze eerste dag waarbij we met een hele groep naar een stek varen bijna een uur verderop. Wij vinden het prima en eenmaal op de stek laat ik een cutbait zakken die binnen 10 minuten wordt gegrepen waarna de vis een run neemt. Helaas staat de motor nog in zijn achteruit en vaart de gids over mijn strakke lijn dus bye bye vis en cutbait. Niet teveel woorden over vuil gemaakt shit happens nu eenmaal en misschien was het wel mijn keerpunt want vanaf dat moment gaat alles goed en vangen we 9 heilbotten die dag. Grootste 2 vissen 95 cm. Ik wil 1 heilbot mee voor de pot en zeg tegen Sebastian dat ik er 1 van +/- 82 cm wil hebben want de minimummaat is 80 cm en geloof het of niet 10 minuten later ligt er een heilbotje van 83 in de boot welke tot avondeten wordt verwerkt.

Penn Havoysund Festival - Bert - 10De terugtocht in de late middag is meteen een zware rit want de wind is behoorlijk aangetrokken en dat maakt het varen behoorlijk hobbelig waarbij arme Marco zich moet verbijten omdat hij nogal last van zijn rug heeft. Niet zo gek als je 2 dagen daarvoor 7 meter uit een boom valt. In de briefing ‘s avonds vertelt men ons dat er niet gevist kan worden door storm en regen zodat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden en waardoor we gedwongen worden aan de wal te blijven 2 dagen. Daarna draait het weer om en krijgen we 2 hele mooie dagen. Wij besluiten op jacht te gaan naar de grote heilbot en varen richting de Noordkaap waar we in een dikke stroming ons aas presenteren. Aas in de vorm van strippen vis op een enkele haak met een zwaar bodemlood want we willen zeewolf vangen. Na een uurtje krijg ik een aanbeet en de vis hangt terwijl ook Marco zijn hengel krom slaat en we een dubbel strike hebben….dachten we….als onze vis boven komt blijkt het een heilbotje te zijn met 2 haken in zijn bek. Dan verspelen we wat aasjes en onze begeleidings-boot met visgids komt ons vertellen dat zijn klanten op kabeljauw willen vissen dus moeten we terug want op deze afstand naar het kamp is geen communicatie mogelijk dus MOET je met minimaal 2 boten zijn…..Super veilig en goede regel.

We besluiten om zelf stekken te zoeken en driften over zandplaten met een diepte van 20 tot 35 meter en weer hebben we succes en komt er heilbot boven en even later weer een aanbeet op mijn hengel en zien we tot onze verbazing na een wat aparte dril een zeewolf in het oppervlak die mijn grote shad gepakt heeft. Toeval ? Nee hoor even later komt zeewolf nummer 2 binnen en ik ben helemaal blij want mijn doel is gehaald en totaal niet verwacht op een shad Nu alleen nog een heilbot van 1 meter + als kers op de taart proberen te vangen.

Penn Havoysund Festival - Bert - 7Zoals ik al vertelde is mijn geluk gekeerd en ook een heilbot van 102 cm is binnen. Het vreemde is dat ik regelmatig beet heb, Marco af en toe Frans heel weinig en Paul gewoon niet, heel vreemd daar je toch in 1 boot zit. We halen alles uit de kast om ook Paul een vis te bezorgen en hij vis met aas nr 1 een echte koolvis maar ook deze wordt niet gepakt terwijl Marco en ik gewoon door blijven vangen. We geven Paul het stuur en de controle over de boot zodat we hem alle controle geven daar hij toch al heel wat reisjes gedaan heeft en omdat hij denkt dat het aan mijn stuurmanskunst ligt vanwege mijn vaar gedrag waarbij ik de boot controleer zoals met verticalen. Ik drift met af en toe een klap achteruit en Paul denkt dat wij meer vangen omdat wij achterin de boot zitten en als eerste over de vis komen. Op de eerste stek die Paul kiest is het toch Marco die voor in de punt van de boot !!! een dikke heilbot haakt welke eenmaal binnen 128 cm lang blijkt te zijn en Marco kan hem niet tillen zo zwaar (denk aan de rug) De vistrip loopt behalve de 2 slecht weer dagen gewoon super en we vangen koolvisje bij de vleet als tijdverdrijf. Zo hebben we ook zeearenden gevoerd en mooie opnames kunnen maken van deze roofvogels terwijl ze een vis uit het water grijpen.

We vissen deze dag diverse stekken af door driftend te vissen en met de motor de boel op koers te houden en op snelheid. Tussendoor genieten we van de zeehonden, bruinvissen en zelfs een kleine walvis die vlakbij komt. Frans is lekker aan het werpen met een pilkertje en vangt de ene na de andere koolvis tot hij opeens K** roept een volgerrrrr. Niks volger de heilbot schuift over de koolvis en pilker heen en hangt aan het kleine dregje waarna de dril op een spinhengel kan beginnen met als resultaat een 110 cm vis in de boot. Ook deze dag komen er weer diverse vissen binnen maar die 128 van Marco wordt niet verbeterd en als we naar huis varen is het weer hobbelig, zo van spiegelglad naar golven, weer wind en bij de briefing verteld men ons dat we de laatste dag alleen om het eiland mogen vissen in de luwte.

Penn Havoysund Festival - Bert - 9We varen in de ochtend de hoek om en beginnen te vissen op een diepte van 20 meter en 3 minuten later heb ik de eerste baby heilbot van cm of 60 te pakken. Marco vangt er ook 1 en even later ik weer maar we zitten duidelijk in de kinderkamer. Paul krijgt weer het stuur en vaart naar een andere stek en ongelooflijk een 3 kwartier voor we zouden stoppen knalt mijn hengel dubbel en krijg ik de run van mijn leven. Dikke 100 meter lijn verdwijnt het water in en ik geeft het commando “achteruit” waarna ik weer lijn op kan spoelen. De vis heeft er zin in en verdwijnt nog een paar keer naar de bodem en geeft dan op waardoor Frans de vis vakkundig gaft en het staart touw omdoet. Samen tillen we de vis de boot in en na meten blijkt deze 125 cm lang te zijn. De dril was zwaar omdat de haak in de zijkant van zijn kop zat in plaats van in zijn bek. Ik ben klaar.

Om 14:00 kappen we ermee, varen terug, tanken de boot, maken huis en boot schoon en ruimen de boel op waarna we aan het bier gaan. Bij de prijsuitreiking horen we dat de grootste vis ruim in de 160 cm was, de 2 de in de 140 cm en de laatste eind 130 cm maar dat mag de pret niet drukken wij hebben met onze boot veruit de meeste heilbotten gevangen met 2 zeewolven en ik ga het niet eens hebben over alle koolvis. Helaas leverde dit geen prijsje op en wat ik ook jammer vond was dat er niets vermeld werd over de kabeljauw, Koolvis of andere soorten. Vroeg in de ochtend de boel in de bus laden en op naar Alta, Oslo en uiteindelijk naar huis.

Mooie trip, veel wachttijd tijdens de reis dat wel, gewoon boodschappen gedaan en gekookt. Elke avond een briefing door Cordes Travel en de visgidsen, TOP GEREGELD, Goede stabiele boten maar de instructie kan beter, goede bedden,  Voldoende informatie vooraf al is het wel merk gericht (Penn, Spiderwire) maar trek je daar niets van aan en we zijn zelfs een middag bij Raffie en Linda thuis geweest voor extra informatie.

Wij Marco en ik hebben deze trip gevist met 20/00 Daiwa J braid 8 dynema en 0.8 fluocarbon ik op een 50 ponds Penn Halibut met Penn GTI325 LH en Marco met een Dam Hypron en Shimano reel. Beste kunstaas: 3D Herring coalfish en de Berkley shad. We knoopten met de FG knoop de dynema aan de onderlijn en het aas direct aan de fluorcarbon. Geen wartels geen spelden geen splitringen en geen breuk gehad. Keep it simpel.

Dusss mocht je plannen hebben voor heilbot……..Havoysund Noord Noorwegen.

Paul en Frans ook bedankt voor jullie gezelschap, fantastische vismaten en hopen jullie nog eens tegen te komen.

Grt Bert en Marco

Penn Havoysund Festival - Bert - 1 Penn Havoysund Festival - Bert - 2 Penn Havoysund Festival - Bert - 3 Penn Havoysund Festival - Bert - 4 Penn Havoysund Festival - Bert - 5

Penn Havoysund Festival - Bert - 6 Penn Havoysund Festival - Bert - 7 Penn Havoysund Festival - Bert - 8 Penn Havoysund Festival - Bert - 9 Penn Havoysund Festival - Bert - 10 Penn Havoysund Festival - Bert -