Onze visreis naar de Florida Keys

Onze visreis naar de Florida Keys USA

Florida Keys 2014 Bartjes 87December 2014 Florida Keys Islamorada
Bart vd H, Bart T. en Bart S. ofwel “De Bartjes”

Maandag, eerste dag Florida Keys
Na een redelijk lange reis met een lastig kind voor ons zittende zijn we toch aan gekomen in Miami Florida, alle controles met vlag en wimpel doorstaan en nergens geen problemen mee gehad te hebben hebben we onze auto gehaald en we hebben toch maar voor de Jeep Wrangler gekozen om toch een beetje in de Amerikaanse stijl rond te toeren, auto hebben we ook via Cordes geboekt. Nou de Bartjes de straat op in Miami, binnen 100mtr konden ze ons al en hebben al geregeld de claxon voorbij horen komen, maar na anderhalf uur rijden en draaien, omdat ze momenteel overal aan de weg aan het werken, zijn we dan toch aangekomen op onze bestemming Ocean Point.

Na we alles in hebben gecheckt en op de kamer waren geweest kregen de mannen toch al wat honger en zijn we er op uit gegaan voor een restaurant en zijn we uit gekomen bij Ziggi Mad Dog in Islamorada. Wij hebben dus honger en bestellen allemaal een voor en een hoofdgerecht en nog wat voor ernaast. Het voorgerecht is  heerlijk maar luister goed, ook gigantisch groot. Daarna kregen we het hoofdgerecht en de bijgerechten (side-dishes), nou niet normaal hoeveel maar daar hadden we met zijn 3en nog wel van kunnen eten en ook dit smaakte echt erg lekker. Toen we alles hadden betaald hebben we gevraagd aan de bediening of ze ons even de auto in konden rollen en zo vriendelijk dat de bediening al heel de avond was hebben ze dat ook nog even gedaan voor ons…. hahahaha Daarna zijn we ook nog even in de tiki bar wezen kijken om iets te drinken, dat zag er ook gezellig uit maar er was niet echt meer iets te doen maar dat was vanwege de tijd  die we niet meer in de gaten hadden. Na een lekker drankje zijn we toch maar weer terug gegaan naar ons hotel en zijn we alle dingen die we mee hebben gemaakt voor de eerste dag eens even met de ogen dicht op een rijtje gezet. Maar al met al is alles nu al goed geregeld en is op rolletjes verlopen dus Cordes Travel (Raffie en Linda) bedankt, alvast ! Ons doel een visreis met ook ontspanning, beetje vakantie en plezier.

Florida Keys 2014 Bartjes 49Dinsdag, tweede dag Florida Keys
Na lekker te hebben geslapen in het hotel hebben we de Belgische Jeremy ontmoet en die is ons gaan uitleggen wat er allemaal staat te gebeuren en waar we allemaal moeten zijn om ‘s morgens en s’ avonds lekker te kunnen eten, we zijn met hem ín de auto eigenlijk langs alle restaurants, speciale plekken, havens en winkels gereden. En toen gingen we de tarpons voeren, dat is toch wel machtig mooi om te doen, het zijn gewoon vissen van 20 kg+ die de vissen letterlijk en figuurlijk uit je hand eten. Maar let op ze pakken die visjes of er je hand nou bij zit of niet, dus je kan wat beschadigingen aan je hand op lopen, maar ze hebben geen tanden, dus het is een klein schaafplekje. Het is middag en we kunnen voor de eerste keer gaan vissen. Op de partyboot  (opstapboot) aangekomen en een half uurtje gevaren te hebben zijn we aan het vissen gegaan voor anker op een rif. Ze hebben de chum in het water gehangen en het is niet te geloven het stikt er binnen nowtime van de vis. We hebben 4 uurtjes gevist en dan merk je wel dat we in Amerika nog geen ervaring hebben in het vissen, heel veel beet maar er kwam maar weinig naar boven.  We hebben ik denk een vis of 10 per persoon gevangen zoals yellow tail, grund, blue runner, bonito en surgoen fish en nog wat andere soorten maar ben de namen vergeten. Het avond vissen gaat helaas niet door vanwege te weinig animo maar dan kun je toch weer zien dat Cordes Travel en Jeremy alles weer zeer netjes geregeld voor alle vissers die via hun op reis gaan, want het wordt gewoon verzet naar een andere avond dat het ons uit komt. Al met al weer een succesvolle dag en leuk gevist.

Florida Keys 2014 Bartjes 80Woensdag, derde dag Florida Keys
Vandaag vissen met de Offshore hier hebben we zin in, we willen proberen zeilvis te vangen. Mooie grote boot met kapitein Mel en de deckhand (visgids).  We zijn begonnen met trollen om te zien of ze wilde bijten. Er werd gechumd met levende visjes los in het water en een kralensnoer van visjes als teaser. Helaas gebeurde er weinig met als enig resultaat een kleine bonito. Nadat we hadden aangegeven om niet eindeloos door te gaan met trollen, niets voor ons, zijn we voor anker gegaan op het rif. Hier hebben we leuk wat vis gevangen als spanish mackrel, kleine barracuda, yellow tail, Triggerfish, kleine dolphin en andere kleurrijke vissen waar we de naam van kwijt zijn. Op de terugweg weer alle materiaal uitgezet en een hele mooie Sailfish gehaakt, daar kwamen we voor, dat wilde we graag, wat een geweld ! Na enkele mooie sprongen kwam de vis achterstevoren langszij. Tijdens de sprong had de lijn zich rond zijn staart gedraaid en was haast niet te controleren. In een poging hem te bevrijden maakte hij nog 1 eindspurt… recht de draaiende schroef vd boot in. Ook een manier om verse chum te maken……… helaas de vis was nu zelf visvoer geworden, erg jammer natuurlijk en zonde, maar niets aan te doen, helaas dus ook geen foto, maar ik heb hem wel gevangen ! Al met al hebben we een lekkere warme dag weer gehad veel vis gevangen jammer dat we maar 1 zeilvis hebben gevangen en dat die ook nog de gehaktmolen in is gegaan en nog meer balen dat we er geen foto van hebben kunnen maken in de boot. In de avond weer lekker eten en een biertje drinken, wat een vakantie !

Florida Keys 2014 Bartjes 55Donderdag, vierde dag Florida Keys
Vandaag toch nog een keertje met de Offoshore mee, we hebben weer goed geslapen dus weer vissen boven halen, vandaag alleen anders vissen, we gaan niet op de zeilvissen vissen maar alles op het rif en op de bodem gewoon kijken om een leuk dagje te vissen en goed bezig te zijn. We zijn weer voor anker gaan liggen en de chum word uit gezet,en binnen enkele minuten stikt het echt weer van de vis boven aan in het water en het water is zo helder dat het net een aquarium lichtlicht blauw met alleen maar vis boven in het water, echt mooi om te zien. We vangen weer allerlei soorten als spanish mackrel, kleine barracuda, yellow tail, Triggerfish, kleine dolphin en andere kleurrijke vissen waar we de naam nog steeds van kwijt zijn. We zijn het daarna ook nog op een andere stek gaan vissen en ook daar zat gewoon volop voldoende vis. Dus wederom een geslaagde dag met fantastisch weer veer vis en plezier gehad ook met de mensen van de boot ze proberen echt zo veel mogelijk vis te laten vangen echt super geregeld. ‘S avonds dan ook nog even vissen op de partyboot. Wij beginnen maar gewoon even met 3 kwartier te laat te komen maar we hadden geluk dat onze man Jeremy een avondje mee ging en iedereen op de boot even om had gekocht met een aantal blikken bier dus ze wilde wel even op ons wachten, eenmaal gearriveerd kregen we een luid applaus van iedereen en konden we vertrekken….. sorry 😉 Na een dik half uur varen konden we aan het vissen komen en weer wat geleerd. Je moet gewoon zeggen waar je op wil gaan vissen en ze tuigen de hengel en alles op voor op, gericht op de vis die je wil vangen. We hebben weer leuk gevangen wel de vissen die we eigenlijk heel de week al vangen en een nieuw soort en dat is de grouper, het was geen erg grote maar hij was toch 50 cm om de nabij, we willen Jeremy ook bij deze bedanken voor het tegenhouden van de boot en de gezellige avond.

Florida Keys 2014 Bartjes 3Vrijdag, vijfde dag Florida Keys
Vissen met backcountry, we zijn heel benieuwd wat er van te verwachten. Het begon allemaal met een super boot tochtje tussen alle eilanden door op een redelijk hoge snelheid van 40 mijl per uur echt leuk om mee te maken. We zijn voor anker gaan liggen in redelijk ondiep water van ongeveer 40 cm om daar met licht vismaterialen te vissen. Nou daar gaan we, weer een nieuwe manier van vissen, een licht jigkopje (15 gram) met een levende garnaal eraan en weer wat geleerd want garnalen kunnen steken daar ben ik achter gekomen. Maar weer snel aan alle nieuwe tactieken gewend geraakt weer volop vissen in de zon. De target is snook en we vangen weer van alles catfisch, bream, kleine jellow tails en JT maar snook helaas niet, dus weer verkassen met die hap. Volgende stek weer veel gevangen maar nog steeds geen snook. Toch maar weer een andere stek proberen en meteen 1 hengel met en Jack Trevally aan de haak voor het proberen te vangen van een haai. En niet lang erna begint de spoel af te lopen met een haai aan de andere kant van de lijn. Na 10min vechten met deze haai komt ie aan bij de boot en het is een lemon shark van een kleine meter. We zijn nog een paar keer gaan verliggen met de boot maar helaas nog steeds geen snook gezien. Helaas maar we duiken nu de kroeg in en morgen is er weer een dag om het te gaan proberen op de snoek,hopen dat het dan wel gaat lukken.

Florida Keys 2014 Bartjes 29Zaterdag, zesde dag Florida Keys
Wederom backcountry vissen en we hebben er zin in, we zijn dit keer iets verder weg gevaren in de hoop dat we toch nog een snoek konden vangen dus na een dik uur varen zijn we afgekomen op de stek en meteen weer beginnen met het inwerpen van de levende garnalen. We vangen eigenlijk alle soorten waar we voor daar zijn en nog een stuk groter dan gisteren maar na een uurtje te hebben gevist zijn we weer gaan verliggen want geen snook te bekennen.  Dit keer tussen wat eilanden of inhammen, we kwamen zelfs een aligator tegen die rustig lag te zonnen echt een natuurlijke omgeving. We zijn weer goed bezig met het vangen en ineens zien we een tarpon boven water komen een machtig mooie vis. Aangekomen in de haven heeft de schipper de vis nog even allemaal gefileerd en hebben we nog gezellig wat na zitten te borrelen. We moesten voor 21.00 uur de koffers gehaald hebben dus na een aantal uren te hebben gedronken ben ik toch maar even de koffers gaan halen want het feesten ging nog wel even door had ik in de gaten en wilde niet zonder koffers naar Miami rijden. Koffers net op tijd op gepikt en eenmaal terug in de kroeg aangekomen konden we gaan, maar we hadden toch nog meer zin om naar nog een andere kroeg te gaan, maar eindelijk om 12 uur in de nacht zijn we dan toch maar naar Miami gereden, ach het is vakantie, dus rustig aan.

Florida Keys 2014 Bartjes 101Zondag, zevende dag Florida Keys
Miami na de late en zware nacht van gisteren hadden we er niet bij stil gestaan om de wekker te zetten en hebben de halve dag verslapen en werden pas in de middag wakker. We hebben een uurtje rond en over het strand gelopen en daar word je hongerig van, na toch wel een tijd zoeken hadden we wat gevonden en waren blij dat we wat konden eten, we kregen een tafeltje en het was er vrij sjiek, dus we dachten al waar zijn we nou beland. Nou we zijn beland aan een champagne ontbijt, heerlijk wakker worden daarna een uurtje lopen en daarna een paar uur champagne drinken en eten, heel apart maar we hebben het toch weer een keertje mee gemaakt. Nou na alle champagne durfden we toch nog de rekening te vragen, maar het viel ons in principe nog wel mee, het koste nog genoeg maar we hadden het erger verwacht.  Nadat we allemaal een flesje achter de kiezen hadden ben ik toch maar even op bed gaan liggen en werd om 1 uur in de nacht wakker en zag dat de rest ook lag te slapen dus ben ik ook maar gewoon blijven liggen. Dus dat was onze dag en nacht in Miami slapen eten en weer slapen eigenlijk verloren, maar we waren wel lekker uitgerust.

Florida Keys 2014 Bartjes 92Maandag, achtste dag Florida Keys
Miami, na de hele nacht en avond te hebben geslapen word het tijd om toch weer terug naar Nederland te gaan, alle koffers weer gepakt en even een ontbijt bij het hotel waar we hebben overnacht nog eventjes genieten op het terras in Miami en nog even wat na borrelen. En op naar het vliegveld de auto inleveren, eenmaal aangekomen op het vliegveld en we zijn ingecheckt door naar het vliegtuig. En dan begin je te realiseren hoe goed het de hele vakantie is geweest. Dus bij deze willen we toch wel wat mensen bedanken en dat is de Belgische Jeremy in Amerika die aangesteld is door Cordes Travel en het zeker fantastisch doet, petje af Jeremy en dan hebben we nog Raffie en Linda van Cordes Travel het was super, alles tot in de puntjes geregeld ook al voordat we naar Amerika gingen alles goed uitgelegd helemaal topper zeggen we dan. En als we nog een keer ergens gaan vissen dan word het zeker door jullie georganiseerd en door niemand anders, 2015 wordt onze 11e keer via Cordes Travel op visreis.

Bij deze nog een keer bedankt van de Bartjes en tot de volgende visavonturen.
Cordes Travel ….. dat is het !

Tot de volgende keer,
Bart, Bart en Bart

Vissen en vakantie Florida Keys from Raffie Cordes on Vimeo.

Visreis en vakantie Florida Keys, de drie Bartjes naar de USA, een visreis naar USA

Florida Keys 2014 Bartjes 50 Florida Keys 2014 Bartjes 49 Florida Keys 2014 Bartjes 45 Florida Keys 2014 Bartjes 39 Florida Keys 2014 Bartjes 41 Florida Keys 2014 Bartjes 40 Florida Keys 2014 Bartjes 38

Florida Keys 2014 Bartjes 37 Florida Keys 2014 Bartjes 43 Florida Keys 2014 Bartjes 47 Florida Keys 2014 Bartjes 46 Florida Keys 2014 Bartjes 35 Florida Keys 2014 Bartjes 34 Florida Keys 2014 Bartjes 33

Florida Keys 2014 Bartjes 32 Florida Keys 2014 Bartjes 31 Florida Keys 2014 Bartjes 30 Florida Keys 2014 Bartjes 26 Florida Keys 2014 Bartjes 82 Florida Keys 2014 Bartjes 73 Florida Keys 2014 Bartjes 74

Florida Keys 2014 Bartjes 84 Florida Keys 2014 Bartjes 83 Florida Keys 2014 Bartjes 65 Florida Keys 2014 Bartjes 66 Florida Keys 2014 Bartjes 67 Florida Keys 2014 Bartjes 68 Florida Keys 2014 Bartjes 69

Florida Keys 2014 Bartjes 70 Florida Keys 2014 Bartjes 71 Florida Keys 2014 Bartjes 76 Florida Keys 2014 Bartjes 77 Florida Keys 2014 Bartjes 78 Florida Keys 2014 Bartjes 75 Florida Keys 2014 Bartjes 80

Florida Keys 2014 Bartjes 81 Florida Keys 2014 Bartjes 72 Florida Keys 2014 Bartjes 60 Florida Keys 2014 Bartjes 48 Florida Keys 2014 Bartjes 29 Florida Keys 2014 Bartjes 28 Florida Keys 2014 Bartjes 24

Florida Keys 2014 Bartjes 22 Florida Keys 2014 Bartjes 21 Florida Keys 2014 Bartjes 20 Florida Keys 2014 Bartjes 19 Florida Keys 2014 Bartjes 27 Florida Keys 2014 Bartjes 16 Florida Keys 2014 Bartjes 18

Florida Keys 2014 Bartjes 15 Florida Keys 2014 Bartjes Florida Keys 2014 Bartjes 85 Florida Keys 2014 Bartjes 79 Florida Keys 2014 Bartjes 64 Florida Keys 2014 Bartjes 63 Florida Keys 2014 Bartjes 62

Florida Keys 2014 Bartjes 52 Florida Keys 2014 Bartjes 53 Florida Keys 2014 Bartjes 14 Florida Keys 2014 Bartjes 13 Florida Keys 2014 Bartjes 9 Florida Keys 2014 Bartjes 11 Florida Keys 2014 Bartjes 8

Florida Keys 2014 Bartjes 7 Florida Keys 2014 Bartjes 1 Florida Keys 2014 Bartjes 2 Florida Keys 2014 Bartjes 3 Florida Keys 2014 Bartjes 5 Florida Keys 2014 Bartjes 6 Florida Keys 2014 Bartjes 4

Florida Keys 2014 Bartjes 12 Florida Keys 2014 Bartjes 61 Florida Keys 2014 Bartjes 58 Florida Keys 2014 Bartjes 57 Florida Keys 2014 Bartjes 56 Florida Keys 2014 Bartjes 55 Florida Keys 2014 Bartjes 54

Florida Keys 2014 Bartjes 104 Florida Keys 2014 Bartjes 103 Florida Keys 2014 Bartjes 102 Florida Keys 2014 Bartjes 101 Florida Keys 2014 Bartjes 91 Florida Keys 2014 Bartjes 90 Florida Keys 2014 Bartjes 89

Florida Keys 2014 Bartjes 92 Florida Keys 2014 Bartjes 93 Florida Keys 2014 Bartjes 95 Florida Keys 2014 Bartjes 100 Florida Keys 2014 Bartjes 97 Florida Keys 2014 Bartjes 99

Florida Keys 2014 Bartjes 96 Florida Keys 2014 Bartjes 98 Florida Keys 2014 Bartjes 87 Florida Keys 2014 Bartjes 88 Florida Keys 2014 Bartjes 94