Vissen in Noord Noorwegen, Langsundet Tromso

Vissen op heilbot 18 tm 25 September 2013

Rik-Langsundet 12Na een jaar in spanning wachten en een goede voorbereiding was het dan eindelijk zo ver, we gaan naar Noord Noorwegen, accommodatie Langsundet bij Tromso. Half september was het zo ver, we verzamelden al vroeg in de ochtend bij Rens en met zijn vieren waren we compleet, Rens, Bas, Henry en ik (Rik) konden we met de taxi richting schiphol. Daar aangekomen werden we netjes ontvangen door Raffie en Linda van Cordes Travel, waar we al jaren onze visreizen boeken. We ontmoeten daar ook meteen de 20  andere Nederlandse en Belgische medevissers, die hun zinnen ook hebben gezet op de platsmoel, de heilbot.

De meeste medevissers kende we al van voorgaande jaren in IJsland en er was dus meteen een gezellige sfeer. Nou hop het vliegtuig in en richting Oslo waar we een overstap moeten maken en dan door naar Tromso, ook dat verliep allemaal vlekkeloos. Eenmaal in Tromso geland stapte we in een bus, die ons eerst bij een supermarkt afzet om de nodige boodschappen voor de komende week te doen. Daarna door naar de accommodatie, dit is een prachtigge rit door het mooie noorse landschap. Als we bij de huisjes aankomen worden de spullen uitgelaaid en alles uitgepakt en de hengels opgetuigd.  Het is mooi hier zeggen we tegen elkaar en de eerste biertjes worden uit de koelkast gehaald, deze gaan er wel in na een dag reizen. Het weer was schitterend voor de tijd van het jaar de thermometer tikte zeker wel de 15 graden aan. Die avond kregen we uitleg van de visgids Eddy over het gebied waar we op jacht gingen.

Rik-Langsundet 4En de volgende ochtend was het zo ver we gaan achter de platsmoelen aan. Shoo !! wat een boten zeg die willen wel met 130 pk vaarden we met 32 knopen richting de stekken voor die dag. We gingen met zen allen achter de visgids aan hij weet immers waar we moeten zijn. De eerste dag werden er makrelen van meer dan 50 cm gevangen en een paar gulletjes, maar helaas liet de heilbot het af weten. In de avonds op de kant ontbrak de gezelligheid na een wat mindere vangst zeker niet ! Het was lekker weer en er werd door vrijwel iedereen gezelig gepraat buiten voor de huisjes op de steiger, daar hoorde natuurlijk een paar goud gele rakkers bij.

Dag twee we gaan in de buurt van de accommodatie vissen op een paar mooie stekken die op de kaart staan aangegeven. Tot de middag is het niks tot we een telefoontje krijgen van Raffie, hij heeft een heilbot te pakken van 50 kg !!, dat zijn de vloermatten waar we voor komen !! We vragen waar hij deze gevangen heeft en gaan als een speer naar die stek toe. Dit was een oude fishfarm die buiten gebruik was. Door dat er altijd vispallets gevoerd zijn aan de zalmen in de farm, is de bodem hier bezaaid met dat spul en kun je er prima vissen, mits je wel op de officiële 150m afstand blijft. Dat er visvoer op de bodem ligt is ook bekend bij de andere soorten vis, kwamen we al snel achter. Het was zakken en ophalen mooie gullen lom en super grote schelvissen aan de lopende band. Hier kregen we ook de eerste aanbeten van de heilbot maar werden helaas daar de harde stroming en de kettingen van de farm verspeeld. We hadden wel lekker gevist die dag.

image_00011Dag drie vol goede moet toch nog even wat verder het water op gevaren om het te proberen op de zandplaten. Na een uur of twee geen stootje gezien te hebben, terug richting de farm en de hengels daar weer laten zakken. Vrijwel meteen zat Henry vast, hij zette al zijn kracht op zijn hengel en het dode gewicht kwam langzaam omhoog, een steen riep hij ! Maar na een minuut of 3 gebeurde het ………  DE STEEN BEGON TE ZWEMMEN !! Dit moet een dikke zijn riepen we naar elkaar, na een tijdje drillen kwam “de steen” richting de waterspiegel. Het was inderdaad een mooie heilbot, maar niet het formaat wat we gehoopt hadden. Na nog een keer of drie goed door de slip gegiert te hebben gaf meneer de heilbot het op. Toen werd ons duidelijk waar hij de kracht vandaan haalde, hij zat boven in zij rug gehaakt . Dit geeft ook aan hoe weinig de vist aasde als je zo dicht bij hem in de buurt komt met je materiaal en hij pakt het niet. Maar dat neemt niet weg dat deze er wel aan moest geloven een prachtige heilbot van 104 cm voor Henry !! Die dag werd er ook weer volop gul gevangen zelfs tot een meter, wederom was het een mooie gezellige dag.

Dag vier na wat overleg op de kant zijn we samen met de groep van Raffie op pad gegaan. We waren goed en wel uitgevaren toen onze ogen op een andere visfarm vielen die nog wel in gebruik was. We bleven hier de wettelijke afstand van vandaan om te proberen of er wat te vangen was. Het was vrijwel meteen prijs Bas ving een schitterende meter+ kabeljauw en er volgden er nog een hoop op onze boot en op de boot van Raffie. Toen kreeg ik (Rik) een flinke dreun op mijn Penn TRQ Halibut hengel, heilbot dacht ik…… en de dril begon. Hij nam een paar keer flink lijn en ik dacht dit ken niet missen, maar het tegendeel werd werkelijkheid. Er kwam een gigantische kabeljauw van 134 cm boven water, wat een prachtige vis daar word je echt blij van, geen heilbot, maar wel een hele dikke kabeljauw, IJsland formaat.  Na nog een aantal mooie kabeljauwen van rond de meter te hebben gevangen varen we door naar een andere stek. Weer eens een zandplaatje proberen, thuis had ik van een dildo een prachtige shad gemaakt. Deze ging er nu aan en liet hem zakken, na een paar keer halen en brengen BAMM !! En de slip begint een paar keer goed te gieren, dit moet er eindelijk wel eentje zijn riep ik ! En inderdaad na een paar minuten kwam er een mooi heilbotje boven van rond de 90 cm, GEVANGEN OP DE DILDO SHAD !!! Nog geen 5 min later kromt de hengel van Bas zich en deze gaat ook een paar keer flink door de slip maar helaas schiet deze los wat een pech !

Rik-Langsundet 3Die middag geef ik Rens een cursus haan na doen en hij krijgt het al een beetje onder de knie, meer hierover later….  Na een geweldige dag waar ook Rens goed gevangen heeft en het wederom gezellig was, moet er s’avonds op gedronken worden, het is weer supergezellig voor de huisjes op de steiger. Rens heeft het spectaculaire idee om om 4 uur s’nachts de haan na te gaan doen samen met mij op het balkon van de huisjes, na een hele dag oefenen aan boord, kunnen we dan onze kunsten delen met de andere reizigers… Zo gezegd zo gedaan en om vier uur s’nachts staan we met een schorre stem waar menig vrouwenkoor boven de 90 jaar geen kaas van gegeten heeft, te kuikellen in pracht en praal. Onze buurman Peter stond op zijn beurt klaar om de nodige fotos te nemen die nacht hahaha wat hebben we gelachen !!

Dag vijf omdat we er toch al zo vroeg uit waren HOP HOP weer achter de vissen aan. We gaan weer naar de farm van gister proberen om weer wat mooie kabeljauw te vangen. De ene grote na de andere komt weer naar boven op de boot. Dan opeens begint mijn slip te gieren, DIT MOET EEN GROTE HEILBOT ZIJN !! Na bijna een half uur flink gevochten te hebben met de vis, staan we met zijn vieren al filmend over boord te kijken wat eraan komt .
Maar wat is dat dan ? …… er komt een grote witte vlek naar boven !! Het is een monster-kabeljauw roept Henry !! Het zal toch niet waar zijn en jawel hoor weer een gigant van 130+ cm gehaakt in zijn buik, vandaar het zware ophalen. Wat een kracht heeft zo’n beest dan zeg !! SCHITTEREND !! Die middag zijn we op ons gemak wat gaan eten bij het huisje en s’middags nog wat rond de accommodatie gevist. S’avonds was het ook weer goed toeven en hebben met verschillende groepen bij ons in het huisje de koelkast wat uitgedunt. Weer een super gezellige avond !

Dag zes de laatste dag wat vissen betreft. We zijn het een beetje dicht bij huis nog eens aan het proberen geweest, maar het was deze dag niet veel meer helaas. Als we terug kijken op de week hebben we een schitterende week gehad met zeer veel gezelligheid. Dit staat bij ons dan ook hoog in het vaandel !! We hebben leuk gevist, helaas liet de heilbot het afweten vermoedelijk door de hoge temperaturen. De accommodatie en de omgeving zijn prachtig en we hebben in de avonden bijna elke dag het Noorderlicht gezien, wat ook prachtig was.

EN OM NIET TE VERGETEN………  ALLES WAS WEER TOT IN DE PUNTJES OP EN TOP GEREGELD DOOR RAFFIE EN LINDA VAN CORDES TRAVEL !!

Iedereen bedankt voor de gezelligheid en tot volgend jaar in IJsland.
EN GE KENT DE GROETE UIT BRABAND KRIJGEN JONGEHH !!

Groet,
Rens, Henri, Bas en Rik
“De Kabeljoekels”

Note Cordes Travel:
Deze accommodatie is om bepaalde reden uit ons programma, maar daarvoor in de plaats is Dafjord.

Rik-Langsundet Rik-Langsundet 16 Rik-Langsundet 15 Rik-Langsundet 14 Rik-Langsundet 13 Rik-Langsundet 12 Rik-Langsundet 11

Rik-Langsundet 10 Rik-Langsundet 9 Rik-Langsundet 8 Rik-Langsundet 7 Rik-Langsundet 6 Rik-Langsundet 5